سالانه ۱.۳ میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه هر سال به طور متوسط یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها در سال 1403 نیز میزان تولید به همین مقدار است.

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرما ایران در گفت‌وگویی با اشاره به میزان برداشت خرما در سال 1403، اظهار کرد: فصل برداشت این محصول مغذی از ۱۵ مرداد آغاز و تا ۱۵ مهر ادامه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سرانه مصرف خرما در ایران ۷.۵ کیلو گرم است، گفت: برخی تصمیم گیری‌ها و صدور بخش نامه‌های خلق الساعه باعث چالش در بخش تولید و بازار این محصول شده در حالی که انتظار است نهادهای متولی سیاست گذاری باشند نه بازاریاب.

فرخی با بیان اینکه ممنوعیت و محدودیت صادرات در پیک مصرف جهانی سبب بی اعتمادی مشتریان بین‌المللی شده و ارزآوری را با اشکال مواجه می‌کند، افزود: به طور متوسط هر سال یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: طبق پیش بینی صورت گرفته در سال 1403 این عدد محقق خواهد شد و ۷۰ درصد از این میزان تولید مصرف داخل داشته و ۳۰ تا ۳۵ درصد صادر می‌شود.

فرخی تصریح کرد: حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن از خرما کشور در صنایع تبدیلی و بخشی هم به شکل تازه‌خوری مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ارزآوری فعلی این محصول مغذی حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده که در صورت مدیریت درست به تدریج می‌توان به ۵۰۰ میلیون دلار رساند.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود