ساخت 100 برج در ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج آسیبی به تولید نمی‌زند!

رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه سطح زیر کشت برنج در کشور حدود ۷۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: اگر به‌طور مثال این زمین‌ها تغییر کاربری  دهند و ۱۰۰ برج هم در آن‌ها ساخته شود آسیب بزرگی به تولیدات ما وارد نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

جمیل علیزاده شایق، رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن برنج ایران در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت برنج در کشور گفت: برداشت برنج تا شهریور و حتی مهر ادامه دارد و طبق آنچه که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است، سطح زیر کشت برنج در کشورحدود ۷۰۰ هزار هکتار است.

وی ادامه داد: بر خلاف آنچه که انتظار داشتیم در فروردین و اردیبهشت بارندگی وجود نداشته باشد، اما بارندگی‌های خوبی رخ داد و همین مسئله نیز سبب شد تا کشاورزانی که قصد کشت برنج نداشتند از این کار استقبال کنند.

علیزاده شایق در این راستا تصریح کرد: بعنوان مثال خوزستان از آن دست استان‌هایی محسوب می‌شود که در برخی مواقع بارندگی ندارد و در برخی سال‌ها بارندگی بسیار زیادی دارد و امسال از آن سال‌هایی بود که به دلیل بارندگی‌های مناسب، کشاورزان به کشت برنج روی آوردند به خصوص که کشت برنج یک کار اقتصادی است و برای کشاورزان به صرفه است و به همین دلیل نیز کشاورزان از آن استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به سطح زیر کشت برنج در کشور نیز اظهار کرد: خوشبختانه امسال سطح زیرکشت برنج مناسب است و به دلیل اینکه آفتاب داغی در تیر و مرداد تابید، برنج‌ها از نظر کیفی و کمی وضعیت خوبی دارند.

رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن برنج ایران ادامه داد: با توجه به این موضوع و به دلیل آفتاب داغ تابستان و بارش‌های مناسب و اضافه شدن سطح کشت، نسبت به سال‌های قبل از نظر کیفی و کمی در شرایط مناسبی قرار داریم و در سال جاری حداقل ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج سفید خواهیم داشت و چه بسا میزان تولید حتی بیشتر نیز باشد.

علیزاده شایق همچنین افزود: بی نظمی در بخش بازرگانی برنج سبب شده تا در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برنج بیش از اندازه مورد نیاز وارد شود.

 وی درباره تاثیر بارندگی‌های بی‌موقع در فصل برداشت بر برنج و شالیزارها نیز گفت: در حال حاضر در استان‌های شمالی بارندگی وجود دارد که این بارندگی‌ها در فصل برداشت اصطلاحا سبب ورس و خواب برنج می‌شود، اما نباید این مسئله برای کشاورزان نگرانی به همراه داشته باشد چرا که با تابش چند روزه آفتاب دوباره برنج‌ها شادابی خود را پیدا می‌کنند و می‌توانند تولیدات خود را به ما عرضه کنند.

رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه بخشی از اراضی در مازندران تغییر کاربری داده و به ساختمان‌سازی تبدیل شده است، نیز اظهار کرد: این تغییر کاربری‌ها به هیچ وجه مورد تایید نیست و دولت نتوانسته از تبدیل اراضی جلوگیری کند. وی با بیان اینکه این تغییر کاربری نباید رخ دهد، ادامه داد: اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج داریم و اگر به‌طور مثال ۱۰۰ برج هم در آن‌ها ساخته شود آسیب بزرگی به تولیدات ما وارد نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود