عمده مقاصد کالاهای صادراتی ایرانی کجاست؟

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صاردات گمرکی کشور از ابتدای سال 1403 تا پایان مرداد ماه به ۴۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک پیرامون صادرات خارجی کشور در پنج ماهه ابتدایی سال 1403، صادرات غیر نفتی کشور و بدون احتساب تجارت چمدانی و خدمات فنی مهندسی به ۶۰.۵ میلیون تن رسیده است که ارزش آن معادل ۲۱.۹ میلیارد دلار است.

براین اساس و در قیاس با پنج ماهه نخست سال گذشته (۱۴۰۲) نزدیک به هفت درصد در وزن صادرات و ۱۰ درصد در ارزش تجاری صادرات رشد داشته است.

صادرات گمرکی کشور با احتساب نفت خام و کوره، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی در این بازه زمانی به ۴۱.۷ میلیارد دلار رسیده است و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۳۶۲ دلار برآورد شده که ۲.۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است.

از سوی دیگر صادرات کالاهای پتروشیمی در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۹.۸ میلیارد تن شده با حجم وزنی ۲۴.۵ میلیون تن ارزش گذاری شده که ۱۲.۸ درصد رشد در ارزش تجاری و ۱۲.۵ درصد رشد در وزن صادراتی را نشان می‌دهد.

گفتنی است، از ابتدای سال 1403 تا پایان مرداد ماه، گاز طبیعی مایع شده با ارزش ۲۰۲ میلیارد دلار، پروپان مایع شده با ارزش ۱.۴ میلیارد دلار و متانول با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار سه قلم عمده کالای صارداتی در این مدت هستند.

عمده مقاصد کالاهای صادراتی کشور در پنج ماهه نخست امسال هفت کشور چین با ۵.۹ میلیارد دلار، عراق با ۴.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۲.۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۱ میلیارد دلار، افغانستان با ۰.۹ میلیارد دلار، پاکستان با ۰.۸ میلیارد دلار و هند با ۰.۷ میلیارد دلار هستند که در مجموع ارزش صادرات گمرکی به کشورهای فوق در این مدت به ۱۷.۹ میلیارد دلار میرسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۸۲ درصدی از لحاظ ارزشی و رشد ۸۱ درصدی از لحاظ وزنی را نشان می‌دهد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود