۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو وارداتی چه می‌شود؟

طبق مصوبه دولت در خصوص تمهید ۱ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو حدود ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو وارداتی بلاتکلیف خواهد ماند.

طبق بررسی آمارهای رسمی منتشر شده طی سال 1402 و نیمه اول سال جاری حدود 33 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و تنها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ حدود 20 هزار دستگاه خودرو به ارزش 390 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

اما از سوی دیگر بر اساس مصوبه اخیر هییت دولت مقر شده است تا 1 میلیارد دلار ارز دیگر به حوزه واردات خودرو خارجی اختصاص پیدا کند که طبق پیگیری‌ها با وجود اینکه تاکنون نزدیک به 33 هزار دستگاه خودرو به ارزش  600 میلیون دلار از گمرک ترخیص شده اما میزان ارز تخصیص یافته طی 1.5 سال اخیر حدود 1 میلیارد دلار بوده است. 

براین اساس این گمان می‌رود که بخشی از ارز تخصیص یافته که واردات قطعی منتج نشده مرتبط با فرایندهای سخت گیرانه دریافت مجوزها پیش از مرحله خروج از گمرک باشد.

اما از سوی دیگر ظاهرا حدود 2.5 میلیارد دلار ثبت سفارش خودرو تایید شده و از این رو بای  ارز مرتبط با این ثبت سفارش تامین شود که در حال حاضر وضعیت تامین ارز حدود 500 میلیون دلار ثب سفارش خودروی خارجی همچنان بلاتکلیف است.

گفتنی است بخشی از تخصیص ارز مذکور، مربوط به سهمیه خودروهای جانبازان بوده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود