فرونشست در اصفهان جدی است/ سالانه بین ۵تا ۲۰ سانتی متر فرونشست داریم

رئیس مرکز زلزله نگاری کشور گفت: مسأله فرونشست زمین در شهرهای مختلف از جمله تهران و اصفهان بسیار جدی است که همین موضوع باعث از بین رفتن آبخوان‌ها تا ۷۰ سال دیگر می‌شود.

به گزارش خبرنگار روزمرگی اقتصاد ، مساله فرو نشست در شهرهای مختلف از جمله شهرهای که آب‌های زیر زمینی آنها به اتمام رسیده بسیار جدی است اما متاسفانه مسئولان به این مسأله توجهی نکرده و آن را جدی نمی‌گیرند.  

رضا زارع رئیس مرکز زلزله نگاری گفت: بین ۵تا ۲۰ سانتی متر سالانه فرونشست  زمین در مناطق مختلف از جمله اصفهان داریم که همین امر باعث پایین آمدن  سطح آبخوان بین ۲۰ تا یک متر می‌شود.

به گفته وی میزان فرونشست  زمین در تهران بیشتر از سایر شهرها است که تبعات گسترده‌ای از جمله از بین رفتن آبخوان  دارد.

او بیان کرد: بین ۷ تا ۱۰ سال دیگر  میزان فرو رفتن آبخوان‌ها بیشتر خواهد شد و شاهد تشدید بیشتر آبخوان‌ها خواهیم بود.

رئیس پژوهشکده زلزله شناسی مرکز تحقیقات اظهار کرد: مسئله انواع آلودگی‌ها و آبخوان‌ها به گونه‌ای ادامه خواهد یافت که به نظر می‌رسد تا ۷۰ سال دیگر بخش‌های از فلات قاره ایران و اصفهان قابل سکونت نباشد و تا پایان قرن ۲۱ بخش‌های از سواحل کشور از جمله جنوب تبدیل به بندرگاه‌های شهرهای مختلف شود.

زارع اظهار کرد: به نظر می‌رسد که  بخش عمده‌ای از دلیل وقوع زلزله‌های بیش از ۴ریشتری در اصفهان به دلیل فرونشست زمین باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل فرونشست‌های پی درپی در اصفهان بخشی از آثار باستانی و مساجد این شهر دچار آسیب شده است که اگر این موضوع جدی گرفته نشود به مرور این آثار از بین خواهد رفت گفت: بخش عمده‌ای از مردمان و ساکنان اصفهان به مشکل و معضلات فرونشست‌های زمین پی برده و اقدام به مهاجرت کرده‌اند اما باید در نظر بگیریم که برخی از مردم هنوز به این مشکل توجهی نکرده و آن را جدی نگرفته‌اند و تنها با یک بازسازی ساده واحد مسکونی خود آن را اصلاح کرده‌اند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود