افقی‌سازی؛ تنها راه مقابله با تراکم جمعیت شهری

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه توسعه افقی در نقطه مقابل توسعه عمودی، قرار دارد گفت:توسعه افقی سبب می‌شود فشار جمعیت کم و تراکم جمعیت پایین بیاید.

سعید محمدی، کارشناس مسکن در گفتگویی علت تراکم بالای جمعیت شهرهای ایران را شیوه توسعه شهری دانست و تصریح کرد: در واقع می توان گفت عدم الحاق زمین به محدوده شهرها، سبب شده است تا راهی به جز عمودی سازی باقی نماند.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم این امر و افزایش جمعیت شهر و در پی آن نیاز این جمعیت جدید به مسکن ،  باید یک محلی انتخاب و اقدام به ساخت مسکن کرد.

محمدی افزود: اما از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که زمینی در شهرها وجود ندارد که سبب ایجاد بلندمرتبه‌سازی ها شده است.

وی گفت: بلندمرتبه‌سازی و عمودی‌سازی آثار مخرب زیادی دارد؛ اما مهم‌ترین اثر منفی‌اش، بالا رفتن تراکم جمعیت است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در نقطه مقابل توسعه عمودی، توسعه افقی است، اظهار کرد: در واقع توسعه افقی باعث می‌شود فشار جمعیت کم شود و تراکم جمعیت پایین بیاید.

وی افزود: افقی‌سازی علاوه‌بر تأثیری که بر کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارد، باعث می‌شود تاب‌آوری شهر بالا برود. شهر با تاب‌آوری بالا در برابر مخاطرات طبیعی و حتی مسائلی مانند جنگ هم آسیب‌پذیری کم‌تری دارد.

محمدی با بیان اینکه باید بگوییم افقی‌سازی لازمه ادامه حیات شهر است، گفت: در صورتی که در کلان‌شهرهای کشور همین روند بلندمرتبه‌سازی ادامه پیدا کند؛ هم شهر و هم مردم از این ماجرا متضرر می‌شوند. پس باید شهرها توسعه افقی داشته باشند.

گفتنی است، طبق آنچه کارشناسان مطرح می کنند این موضوع مسلّم است که توسعه عمودی شهرها تنها نتیجه‌ای که دارد، کاهش تاب‌آوری شهر است و راهی که تاکنون در شهرسازی ایران طی شده است، بلندمرتبه‌سازی و توسعه عمودی است.

اما شاید مسیر مقابل عمودی‌سازی، توسعه افقی باشد زیرا نتیجه توسعه افقی ایجاد توازن در بارگذاری جمعیتی و کاهش تراکم جمعیت است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود