ایران؛ میزبان همزمان خشکسالی و سیلاب!

حسابرسی یک‌ سال باران در ایران حاکی از آن است که استان‌های کشور در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ وضعیت متفاوتی را سپری کردند و خشکسالی و سیلاب هم‌زمان مهمان ایرانی‌ها شد.

سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در کشور در حالی پایان یافت که ایران بارندگی نرمالی را تجربه کرد اما این وضعیت در استان‌های مختلف مشابه نبود.

براین اساس و هم‌زمان که سیلاب سبب رشد ۱.۵ برابری بارندگی در سیستان و بلوچستان شد، بوشهر یک سال خشک را سپری کرد.

از سوی دیگر کل باران یک سال ایران ۴۱۶ میلیارد مترمکعب محاسبه شده است که این رقم ۱۰ برابر بارانی است که در هلند به‌عنوان دومین صادرکننده برتر محصولات کشاورزی جهان می‌بارد.

براین اساس می توان اینطور گفت که پاییز و زمستان ۱۴۰۲ چشم‌انداز تلخی پیش روی وضعیت منابع آب ایران گذاشت اما بارندگی‌های فصل بهار کاستی‌های دو فصل قبل را جبران کرد.

با توجه به این موضوع در صورتی که ایران با ۳ خط نسبتاً افقی به ۴ قسمت تقسیم شود، بخش شمالی و مرکزی بارندگی فرانرمال تجربه کردند اما اوضاع در جنوب کشور و ناحیه زیر رشته کوه البرز از نظر بارش مناسب نبود.

 همانطور که می دانید، بارندگی سالانه شاخص مهمی در وضعیت منابع آب محسوب می شود اما این مدیریت منابع آب است که تعیین می‌کند که وضعیت تأمین مایع حیات در کشور به چه سمتی پیش برود.

 براین اساس پژوهشکده اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران در تحلیلی اثر تغییر اقلیم روی ایران را به‌صورت خشکسالی و ترسالی‌های با فاصله کم می‌داند و بر این امر معتقد است که رهاسازی آب از سدها و برداشت از منابع آب زیرزمینی باید بسیار سخت‌گیرانه باشد.

براساس دستورالعمل پیشنهادی این پژوهشکده تکرار تجربه رهاسازی آب طی سه سال گذشته برای مدیریت منابع آب در سال‌های پیش رو باهدف بهینه‌ترین استفاده از آب باید تکرار شود.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود