سوداگری؛ عامل اصلی گرانی مسکن

دبیر کمیته عمران مشورتی نظام مسائل استان تهران سوداگری را عامل اصلی گرانی مسکن دانست و تصریح کرد: براین اساس هم‌خوانی نداشتن عرضه پایین و تقاضای بالای مسکن، عاملی برای گرانی آن است.

محمدحسین ابراهیمی، دبیر کمیته عمران مشورتی نظام مسائل استان تهران در گفتگویی پیرامون موضوع  گرانی مسکن در سال 1403 اظهار کرد: می توان تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای را از جمله دلایل گرانی مسکن دانست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دومین دلیل بنگاه‌داری بانک‌ها و سومین دلیل سبقۀ تاریخی ما در تورم مسکن است، سبقۀ تاریخی نه به معنای خیلی دور بلکه همین چند دهۀ گذشته که تورم مسکن نسبت به تورم سایر کالاهای سرمایه‌ای، رقم بالاتری داشته است.

ابراهیمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در مسکن همیشه امن‌ترین سرمایه‌گذاری بحساب می آید اظهار کرد: از این رو و به دلیل اینکه سرمایه به قول سرمایه‌گذارها بسیار ترسو است و همیشه به سمت و سویی می روند که درصد ریسک کمتری داشته باشد، می توان گفت مسکن یکی از آن موارد است.

دبیر کمیته عمران مشورتی نظام مسائل استان تهران در ادامه به نرخ دلار نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دلار عدد تقریباً ثابتی داشت با تلورانس حدود ۲ تا ۳ هزار تومان، سرمایه‌گذارها به سمت مسکن رفتند.

وی تصریح کرد: البته دلیل دیگر هم این موضوع بود که قیمت مصالح ساختمانی طی مدتی بشدت بالا رفت، دست مزد کارگر و هزینه‌های فنی و مهندسی هم به تبع آن بالا رفته است؛ اما قیمت مسکن نسبت به این تورم‌ها افزایشی نداشته است.

دبیر کمیته عمران مشورتی نظام مسائل استان تهران گفت: در واقع یک انتظار تورمی سبب این امر شد که قیمت مسکن افزایش پیدا کند و از این رو به نظر می‌رسد که قیمت بیشتر از این نیز افزایش یابد.

گفتنی است طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص مسکن در سال گذشته به ۴۱.۷ درصد رسیده است و از سوی دیگر طبق گزارش بانک مرکزی تورم اجاره‌بها در مرداد ماه امسال در مناطق شهری کشور ۴۹ درصد اعلام شده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود