کدام کشور از نظر اقتصاد پایین تر از متوسط جهانی است؟

همانطور که می دانید کشور کره شمالی در شرق آسیا  و در شبه جزیره کره بین خلیج کره و دریای شرق دریای ژاپن واقع شده است.

این کشور از شمال با چین ، از شمال شرقی با روسیه و از جنوب با کره جنوبی هم‌مرز است.

جالب است که بدانید برای ورود به این کشور باید بعنوان توریست وارد کره شمالی شوید، به این معنا که گردشگران تنها در صورت سفر با یک تور گردشگری حق ورود به کره شمالی را دارند و سفر به صورت مستقل به این کشور ممنوع است.

گردشگران همواره برای جلوگیری از به خطر انداختن سیستم کشور و همینطور مردم تحت نظر قرار میگیرند. رفتارهای ناخوشایند شامل عکاسی نامناسب، انتقاد از کره شمالی، توهین به رهبر بزرگ و یا صحبت در مکان‌های بدون مجوز است. هر ساله فقط ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ گردشگر غربی از کره شمالی دیدن می‌کنند.

 

اقتصاد کره شمالی

اقتصاد کره شمالی یک اقتصاد متمرکز برنامه‌ریزی شده است.

اقتصاد حاکم بر این کشور پس از بنیان‌گذاری ایدئولوژی جوچه دارای نقش طرح‌های تخصیصی بازار آزاد محدودی بوده است اما با این حال، روند مشارکت و ظهور بازارهای آزاد در این کشور روندی افزایشی داشته‌ است.

به طور کلی کره شمالی در میان اقتصادهای دیگر کشورهای دنیا جایگاه مناسبی نداشته و همواره بدهکار بانکی محسوب می‌شود و با وجود تحریم‌هایی که بر این کشور اعمال شده است، سخت بتوان تصور کرد که آینده‌ای مناسب پیش روی اقتصاد این کشور باشد.

از سوی دیگر عدم عضویت کره شمالی در بسیاری از کنوانسیون‌های اقتصادی بین المللی، اقتصادش را روز به روز با خطر شکنندگی بیشتر مواجه می‌کند.

با این حال با یک نگاه کلی به اقتصاد این کشور بهتر می‌توان به سوال اقتصاد کره شمالی چگونه است پاسخ داد.

 کره شمالی با تولید ناخالص ملی ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ در جایگاه ۱۳۵ ام جهان قرار دارد و از سوی دیگر سیاست‌های اقتصادی آن مبتنی بر مرکزگرایی و اقتصاد دستوری پیش می‌رود.

بزرگترین شریک تجاری کره شمالی کیست؟

امروزه بزرگترین شریک تجاری کره شمالی چین است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که چندان مشخص نیست که مبادلات میان چین و کره شمالی مختص به چه حوزه‌ای است و از سوی دیگر با وجود اینکه اوضاع اقتصادی این کشور تعریف چندانی ندارد، در سال ۲۰۲۱ پس از برخی تغییرات در سیاست‌های اقتصادی، این کشور توانست در بخش خصوصی رشدی بیشتر از بخش دولتی را تجربه کند که علت آن باز شدن فضای سرمایه‌گذاری خارجی بود.

نگاهی به حوزه های اقتصادی کره شمالی

نام کشور در ذهن بسیاری بدلیل دارا بودن توان موشکی و البته داشتن کلاهک‌های هسته‌ای تداعی گر صنعت موشکی است که خب توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی در آن به دست آورد اما اطلاعی از اوضاع کلی آن در دیگر صنایع یا بخش کشاورزی در دست نیست، چرا که هیچ صادراتی در این زمینه‌ها ندارد.

کشاورزی در کره شمالی به چه صورت است؟

تنها آماری از درصد جمعیت مشغول به کار در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات مربوط به سال ۲۰۱۷ در دسترس است، مطابق با این آمار حدود ۳۷ درصد جمعیت کره شمالی در بخش کشاورزی و ۶۳ درصد در بخش صنعت مشغول به کار هستند. تولید ناخالص ملی این کشور نیز در همین سال برابر ۲۲.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۴۷.۶ درصد در بخش صنعتی و ۲۹.۹ درصد در بخش خدمات تخمین زده شده است.

 حوزه های اقتصادی کره شمالی

نظم دولتی حاکم بر کشور کره شمالی سبب شده تا همه کارها بر اساس یک سری دستور قبلی پیش برود اما پیشرفت اقتصادی رخ ندهد که به همین دلیل در جواب اقتصاد کره شمالی چگونه است می‌توان گفت که از متوسط جهانی پایین‌تر است.

 

 

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود