واحد پول گرجستان و تاریخچه آن

هر کشور برای خود واحد پول مشخصی دارد که توسط آن به داد و ستد مشغول است و گرجستان نیز از این قانون و قاعده مستثنی نیست و برای خود واحد پول اختصاصی دارد.

معرفی گرجستان

همانطور که می دانید گُرجِستان کشوری در قفقاز جنوبی است که از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب شرق به جمهوری آذربایجان و از جنوب با ترکیه و ارمنستان هم‌مرز بوده و  شهر تفلیس را پایتخت آن می خوانند.

این کشور یک جمهوری متمرکز نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.

جالب است بدانید که گرجی‌ها بزرگ‌ترین قوم گرجستان محسوب می شوند و در تمام این کشور پراکنده‌اند و قدرت مرکزی در اختیار آنان است. 

اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به این کشور نگاه کنیم باید بگوییم که کشور گرجستان به دلیل برخورداری از امتیازاتی همچون دسترسی به آب‌های آزاد، آب و هوای مناسب، کشاورزی پیشرفته، معادن، بهره‌برداری از صنایع و صنعت گردشگری از ثروتمندترین جمهوری‌های شوروی سابق محسوب می شده است و بنوعی مردم آن از استاندارد زندگی بالایی برخوردار بودند، اما پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، وقوع جنگ‌های داخلی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی، اقتصاد گرجستان را به عنوان یک کشور تازه استقلال یافته با بحرانی شدید مواجه کرد. اما در سال‌های اخیر کشور گرجستان نسبت به کشورهای اطراف خود و همچنین کشورهای همتراز خود از اقتصادی پیشرفته و نوین برخوردار شده‌است و رشدی قابل توجه در روند رشد اقتصاد گرجستان مشاهده شده‌است.

 

نگاهی به واحد پولی گرجستان

لاری؛ واحد پول گرجستان است و هر لاری معادل ۱۰۰ تتری است.

لاری گرجستان را به اختصار با GEL نشان می‌دهند.

در این کشور نیز همچون بسیاری از کشورهای دیگر، پول به شکل سکه و اسکناس توزیع می‌شود. سکه ‌های گرجستان در مقادیر متفاوتی در دسترس است؛ این مقادیر عبارتند از سکه‌های یک تتری، دو تتری، پنج تتری، ده تتری، بیست تتری، پنجاه تتری، یک لاری و دو لاری.

از سوی دیگر اسکناس‌ های گرجستان هم پنج لاری، ده لاری، بیست لاری، پنجاه لاری، صد لاری و دویست لاری هستند و این احتمال اینکه اسکناس دویست لاری را در گرجستان ببینید، کم است.

کوپانی و تاریخچه پول ملی گرجستان

 کشور گرجستان در ۵ آوریل سال ۱۹۹۳، که ، دچار پدیدهٔ ابر تورم‌ها شده‌بود تصمیم گرفت تا روبل روسیه را با یکای پول موقتی به‌نام کوپانی (Kuponi) جایگزین کند.

البته این یکای پول که فقط شامل اسکناس می‌شد و هیچگونه یکای کوچکتری نداشت.

اسکناس‌های صادرشده بین ۱ تا ۱ میلیون کوپانی بودند که شامل اسکناس‌های غیرمعمول ۳، ۳۰۰۰، ۳۰٬۰۰۰ و ۱۵۰٬۰۰۰ کوپانی بودند.

 دولت ادوارد شواردنادزه در تاریخ ۲ اکتبر سال ۱۹۹۵ میلادی یکای پول لاری را جایگزین کوپانی کرد که از آن پس تاکنون تقریباً نرخ ثابتی داشته‌است.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود