بیکارترین رشته‌های ایران؛

سیرتاپیاز رشته «امور اداری»

رشته ای در زمینه خدمات شاخه کاردانش و در گروه بازرگانی و امور اداری در میان سایر رشته ها به چشم می خورد که حدود 19 درصد از فارغ التحصیلان آن بیکاری را تجربه می کنند.

در این گروه رشته‌های «بورس و اوراق بهادار» و «حسابداری مالی» نیز قرار دارد.

رشته ای با عنوان «امور اداری» که از بخش‌های مهم در یک سازمان بحساب می آید و مانند یک پل ارتباطی بین تمام واحدهای سازمان است.

همانطور که می دانید، امور اداری از جمله فعال‌ترین بخش‌ها محسوب می شود و در حقیقت هسته مرکزی سازمان است.

امور اداری با کلیه واحدهای سازمان در ارتباط است و این ارتباط نیاز به نیروی انسانی متخصص، با تجربه و کارآمد دارد.

رشته «امور اداری» دربرگیرنده طبقات مشاغلی است که متصدیان آنها تحت نظارت مقام مافوق در بررسی‌های مربوط به بهبود مدیریت کارشناسان امور اداری را طبق روش‌های تعیین شده، کمک می‌کنند.

دقیق تر بنگریم می توانیم اینطور بگوییم که بخش امور اداری از فعال‌ترین بخش‌های یک شرکت است با برنامه‌ریزی نیروی انسانی شامل تمام انتصابات و ترفیعات، انجام طرح تعدیل، بررسی ترفیعات و بررسی سمت کارکنان جدیدالاستخدام و تأمین نیروهای انسانی کارامد شامل استخدام، انتقال و تعیین مأموریت‌های داخلی شرکت.

 

این رشته با هدف تربیت و پرورش افرادی که بیش از کارکنان از دانش نظری و بیش از کارشناسان از جنبه عملی برخوردار هستند، به وجود آمده است.

عناوین شغلی رشته امور اداری

  • کارمند دبیرخانه کارمند کارگزینی
  • کارمند امور اداری
  • منشی یا مسئول دفتر در سازمان

فارغ التحصیلان رشته امور اداری می‌توانند:

  • در آزمون‌های کاردانی پیوسته، دانشگاه‌های دولتی، آزاد علمی کاربردی شرکت نمایند و ادامه تحصیل دهند.
  • پس از اخذ دیپلم می‌توانند در آزمون سراسری شرکت نمایند.
  • کسب گواهینامه‌های مهارت جهت کاریابی و اشتغال‌زایی در سازمان‌ها، ادارات و دفاتر اداری و تدریس در آموزشگاه‌ها

شرح وظایف مدیر امور اداری

شرح وظایف و حوزه مسئولیت ها و اختیارات  مدیران امور اداری در ار گان ها و سازمان ها  با توجه به خط مشی آن ها  تعریف و چهار چوب بندی می شود . اما به صورت کلی شرح وظایف ارائه شده برای مدیران امور اداری بسیار وسیع  ، گسترده و حائز اهمیت  است به طوری که هر گونه کوتاهی وقصور در این حوزه کاری می تواند عواقبت و خسارات جبارن ناپذیر زیادی برای سامان ها و ارگان ها به دنبال داشته باشد . 

از جمله برخی از مهمترین این وظایف آن ها عبارتند از؛ بررسی و ارزیابی کیفیت عملکرد تجهیزات و ابزار آلات  ، بررسی و سنجش میزان فرسودگی دستگاه ها ، تجهیزات و ماشین آلات  سازمان ، بررسی و ارزیابی میزان کاهش بازده کاری سازمان بواسطه فرسودگی ابزار ، تجهیزات و ماشین آلات ،  ارزیابی تخمین  هزینه های مورد نیاز در راستای به روز رسانی تجهیزات سازمان همه و همه در حوزه وظایف ، مسئولیت و اختیارات مدیر امور اداری سازما ن قرار دارد .

 بخش  دیگری از وظایف و مسئولیت هایی که در حوزه کاری مدیریت امور اداری قرار دارد عبارتند از امور مربوط به استخدام پرسنل جدید در سازمان ، کلیه امور مرتبط با جابجایی و ترفیع پرسنل با توجه به تخصص ، تجربه و شایستگی های پرسنل اشاره کرد .

نظارت و بررسی کامل  اجرای امورجاری سازمان  مطابق با آئین نامه های مصوب درون سازمانی ، ارزیابی عملکرد پرسنل در بخش های متعدد سازمان و ارائه گزارش های مصور به هیئت مدیره ، برنامه ریزی و تخمین بودجه مورد نیاز برای ارائه  خدمات رفاهی پرسنل سازمان و غیره نیز در حوزه وظایف و اختیارات مدیر امور اداری در هر سازمان قرار می گیرد . 

در برخی  از سازمان های بزرگ  امور مرتبط با برگزاری مزایدات ، مناقصات ، نظارت بر روند و نحوه عملکرد پرسنل شاغل در بخش انبار ، نظارت و بررسی روش های نگهداری و انبار کردن کلیه مواد اولیه ، تجهیزات ، بررسی میزان رعایت اصول ایمنی و بسیاری موارد دیگر همه و همه در حیطه وظایف مدیران امور اداری قرار می گیرد . 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود