بیکارترین رشته‌های ایران؛

رشته مهندسی معماری و بی‌کاری؟!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میزان افراد بی کار در رشته مهندسی معماری 25 درصد است و از جمله بی کارترین رشته های دانشگاهی محسوب می شود، اما از این رشته چه می دانید؟

همانطور که می دانید، شهرها را مهندسان معمار می سازند و در واقع معماری که برخی آن را مادر هنرها می دانند قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد و در ایران نیز به سال ها پیش از اسلام بازمی گردد .


رشته مهندسی معماری ترکیبی از مهارت های فنی و هنری است که برای علاقه مندان به مهندسی ساخت و ساز و همچنین هنر بهترین گزینه برای ادامه تحصیل است.

این رشته در واقع طراحی و ساخت و ساز ساختمان ها و دیگر سازه های فیزیکی را برعهده دارد و  همان طور که گفته شد شامل دو جنبه هنری و فنی است.

از جمله کارکردهای مهم این رشته  شاید مدیریت پروژه های ساخت و ساز، نظارت بر کار تکنسین ها و کارگران، مشورت با مشتریان به منظور تعیین نیاز آنها، تهیه طرح ها و نقشه های پروژه های ساخت و ساز و… باشد.

تفاوت رشته مهندسی عمران و مهندسی معماری

در رابطه با تفاوت کار مهندسان عمران و مهندسان معماری باید اینطور گفت که مهندسان معماری با تکیه بر علم مهندسی خود و همچنین داشتن ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ و هنر موجود در یک منطقه دارند، به طراحی نقشه های ساختمان های جدید و یا بازسازی و محافظت از آنها می پردازند و در واقع باید گفت که مهندسان عمران بیشتر به جنبه فنی یک سازه اهمیت می دهند، در حالی که مهندسان معماری علاوه بر آن به جنبه های زیبایی شناختی روان شناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارند.

 وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته مهندسی معماری

در صورتی که فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری از توانایی و مهارت کافی برخوردار باشند آینده شغلی مناسبی در انتظارشان خواهد بود. آنها می توانند در حوزه های طراحی همچون طراحی های اولیه اجزا و اجرای کار، نظارت بر انجام عملیات ها و پروژه های ساختمانی و همچنین مدیریت و هماهنگی پروژه های شهرسازی، طراحی پارک ها و میادین شهری، انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا، انجام کارهای طراحی دکوراسیون داخلی، تاسیس موسسات پیمانکاری و احداث ساختمانی و همچنین اشتغال در کلیه سازمان های دولتی مرتبط نظیر شهرداری فعالیت کنند.

البته توجه داشته باشید که مهندسان معماری برای اینکه بتوانند به صورت رسمی نقشه های ساختمانی را طراحی و یا امضا کنند یا به عنوان ناظر معمار ساختمان مشغول به کار شوند باید در آزمونهای نظام مهندسی شرکت کنند .

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری یک دانش میان رشته ای محسوب می شود که مجموعه ای متشکل از فنون و هنر است و با این وجود که این رشته در زیرمجموعه ریاضی و فیزیک قرار دارد اما در واقعیت دارای دو جنبه هنری و فنی است.

توجه داشته باشید که افرادی که علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته هستند باید در هر دو جنبه دارای مهارت و استعداد کافی باشند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود