بلژیک؛ کشوری با اقتصاد باز

بلژیک، کشوری واقع در اروپا که اقتصاد آن قویا به بازرگانی خارجی به ویژه کالاهای ارزش افزوده وابسته‌است و صادراتی همچون اتومبیل، غذا و تولیدات غذایی، آهن و فولاد، الماس پرداخته، منسوجات، پلاستیک، تولیدات نفتی و فلزات غیر آهنی دارد.

بلژیک و اقتصاد آن

بلژیک؛ به پایتختی بروکسل کشوری است واقع در غرب اروپا و از جمله اعضای اتحادیه اروپا محسوب می شود.

این کشور در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است.

بلژیک، در قلب یکی از مهم‌ترین مناطق صنعتی جهان قرار گرفته‌است، بطوری که اقتصاد آن عمدتاً بر پایه خدمت است و طبیعتی با بخش‌های دوگانه فلاندری جلوه پویایی از خود بروز داده و بروکسل به عنوان مرکز چند نژادی و چند زبانه آن، و یکی از بلندمرتبه‌ترین اعضای اتحادیه اروپا و اقتصادی والونی که از لحاظ تولید ناخالص ملی یک چهارم عقب مانده‌است.

می توان گفت، بلژیک نخستین کشور اروپایی اقلیمی محسوب می شود که در اوایل دهه ۱۸۰۰ دستخوش انقلاب صنعتی شد و شهرهای لیژ و شارلوا به سرعت در صنایع معدن و فولادسازی توسعه یافتند و در اوایل قرن بیستم کاملاً شکوفا شدند.

صنعت پارچه بافی فلاندرز در دهه ۱۸۴۰ به بحران شدیدی دچار شد و فلاندر از این جهت دچار قحطی شد و پس ازجنگ جهانی دوم، شهرهای خنت و آنتورپ توسعه سریع صنایع شیمی و پتروشیمی را تجربه کردند.

البته صنعت فولادسازی بلژیک نیز تاکنون رکودهای اقتصادی بسیاری را تجربه کرده است و این مسئله مانع از توسعه اقتصادی والونی شده‌است.

توسعه مرکز اقتصادی این کشور در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به سمت شمال فلاندرز ادامه یافت و حال امروزه، صنعت در مناطق پرجمعیت فلاندری در شمال متمرکز شده‌است.

سیاست‌های اقتصاد کلان بلژیک در پایان دهه ۱۹۸۰، به بدهی انباشته دولت در حدود ۱۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی سبب شد.

بلژیک به‌طور خاص دارای اقتصاد باز است.

اگر بخواهیم از دیدگاه ترابری به این موضوع نگاه کنیم بلژیک، دارای زیربنای محکم بنادر، کانال‌ها و راه‌آهن و بزرگ راه است که امکان یکپارچه شدن صنعتش با صنایع همسایگانش را به آن می‌دهد.

همانطور که می دانید، بندر آنتورپ دومین بندر بزرگ اروپا محسوب می شود و بلژیک، به عنوان یکی از اعضای پایه‌گذار اتحادیه اروپا، از توسعه قدرت سازمان‌های این اتحادیه برای یکپارچه سازی اقتصاد کشورهای عضو شدیداً حمایت می کند.

  

اقتصاد بلژیک وابسته به چیست؟

باید اینطور گفت که اقتصاد بلژیک، قویا به بازرگانی خارجی به ویژه کالاهای ارزش افزوده وابسته‌است.

بلژیک چه محصولاتی را بیشتر وارد و یا صادر می کند؟

واردات عمده بلژیک عبارتند از تولیدات غذایی، ماشین آلات، الماس خام، نفت خام و تولیدات نفتی، مواد شیمیایی، لباس و لوازم و بافتنی‌ها.

صادرات عمده آن نیز عبارتند از اتومبیل، غذا و تولیدات غذایی، آهن و فولاد، الماس پرداخته، منسوجات، پلاستیک، تولیدات نفتی و فلزات غیر آهنی.

البته توجه داشته باشید که از سال ۱۹۲۲، بلژیک و لوکزامبورگ دارای یک بازار تجاری مشترک با گمرک و واحد پول یکسان بوده‌اند که تحت عنوان اتحادیه اقتصادی بلژیک لوکزامبورگ فعالیت می کنند و از جمله شرکای تجاری اصلی این اتحادیه عبارتند از آلمان، هلند، فرانسه، بریتانیای کبیر، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا و اسپانیا.

 واحد پول بلژیک

بلژیکدر سال ۱۹۹۹، یورو، تنها واحد پول اروپایی، را به عنوان واحد پول پذیرفت و در سال ۲۰۰۲، آن را جایگزین فرانک بلژیک کرد.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود