صادرات بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف

رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع دستی اتاق تعاون ایران تاکید کرد: صنعت فرش صنعتی ارزآور و صادرات محور است به نحوی که بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف صادر می‌شود.

عبدالله بهرامی، رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع دستی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه فرش دستباف کالایی صددرصد ایرانی است اظهار کرد: صنعت فرش صنعتی ارزآور و صادرات محور است به نحوی که بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف صادر می‌شود.

وی در این راستا تصریح کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته به دلایل متعدد از قبیل تحریم‌های خارجی و داخلی، اجرای مصوبه پیمان‌سپاری، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، عدم بیمه قالیبافان و عدم اختصاص تسهیلات کم بهره و ارزان به بافندگان، صنعت فرش با مشکلات عدیده و بسیاری روبه رو بوده است.

رئیس کمیسیون فرش، گردشگری و صنایع دستی اتاق تعاون تصریح کرد: عدم اجرای مصوبه شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف و مواردی همچون عرضه فرش‌های کشورهای دیگر در بازارهای داخلی نیز به این صنعت ملی لطمه وارد کرده است و در پی آن درآمد تولیدکنندگان فرش و قالیبافان را تحت تاثیر قرار داده است.

بهرامی با اشاره به بازنگری سند راهبردی فرش دستباف در مرکز ملی فرش نیز گفت: خوشبختانه در این سند اصلاحات خوبی صورت گرفته و انتظار می‌رود با توجه به ارائه پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی، سند راهبردی فرش نیز به اجرا درآید.

وی ادامه داد: صنعت فرش به عنوان صنعتی بومی است و در حال حاضر جمعتی بین ۴ تا ۶ میلیون نفر از تولید و بافت فرش ارتزاق می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع دستی اتاق تعاون ایران تصریح کرد: در واقع قالیبافی مکمل شغل های کشاورزی و دامپروری است و نقش موثری در اشتغالزایی، ارزآوری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاهای کشور دارد ولی با این وجود حمایت لازم از بافندگان فرش و صادرات آن صورت نمی‌گیرد.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود