سهام عدالت به چه منظور ایجاد شد؟

طی سال گذشته شاید مبحث سهام عدالت با پرداخت سودی که دارد بیش از پیش داغ شده باشد و بسیاری از مزایای آن استفاده کرده باشند و یا بدنبال دریافت آن باشند؛ اما آیا می دانستید هدف از ایجاد سهام عدالت چیست و به چند روش آزاد می شود؟

 سهام عدالت چیست؟

همانطور که می دانید سهام عدالت در اقع سبدی از سهام دولتی است، نوعی یارانه بمنظور تامین عدالت اجتماعی و فقر زدایی و هم چنین کاهش سهام دولت در شرکت های بزرگ اقتصادی محسوب می شود.

هدف از ایجاد سهام عدالت چیست؟

اصلی ترین هدف سهام عدالت را می توان خصوصی سازی و کاهش مالکیت دولت در اقتصاد و بنگاه های بزرگ اقتصادی دانست و یا حتی  کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر که این مورد را می توان شامل؛ مستقل کردن خانوارهای نیازمند به خود و کاهش حمایت‌های مالی مستقیم دولتی به آن‌ها، سرعت بخشیدن به روند خصوصی‌سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، به کارگیری روش‌هایی سالم و شفاف برای واگذاری سهام شرکت‌ها، کوچک کردن دولت و افزایش تصدی‌گری مردمی، گسترش سهم بخش تعاون در کشور و توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور نیز دانست.

سهام عدالت چقدر است؟

در ابتدا سهام عدالت ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بود که بعدا قابلیت افزایش به ۱ میلیون تومان را نیز پیدا کرد، مجموعه ای از سهام هاا که تا اواسط سال ۱۳۹۹ قابلیت فروش هم نداشت.

هرچند سود سهام عدالت در فواصل زمانی معینی برای دارندگان پرداخت می شد، ااما ارزش روز سهام عدالت با توجه به قسمت بورسی آن که در هر روز قابل معامله بوده تغییر می کند که در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، البته توجه داشته باشید که عدد ذکر شده برای قسمت بورسی سهام عدالت است و برای قسمت غیربورسی آن نمی توان ارزش مشخصی را تعیین کرد.

مشمولان سهام عدالت

تقریبا بیش از ۴۹ میلیون نفر دارندگان سهام عدالت هستند که در سامانه سهام عدالت ثبت شده اند، مشمولان سهام عدالت به واسطه هدف گذاری این طرح بیشتر افراد کم درآمد جامعه بودند و با توجه به این امر روستاییان و عشایر، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی ساختمان ها، کارمندان و دیگر اقشاری که در مراحل مختلف مشمول این طرح شدند.

 آزادسازی سهام عدالت چه معنایی دارد؟

در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. آزادسازی سهام عدالت به این معناست که سهام‌داران مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند.

  • بیشتر بخوانید:

مسئولیت سهام عدالت طی چند سال گذشته به عهده سازمان خصوصی‌سازی بوده، اما از این پس اگر سهام‌داران در سامانه سهام عدالت روش «سهامداری مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌توانند خودشان مدیریت سهام خود را بر عهده بگیرند.

 روش های آزادسازی سهام

  • روش مستقیم:  در این روش، سهامداران خودشان مدیریت سهم خود را در دست می گیرند.  
  • روش غیرمستقیم: در این روش، سهامداران هیچ گونه تصرفی در سهام خود نداشته و سودشان در فواصل مشخص به حسابشان واریز می گردد.

انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود