بورس آماده صعود است

به نظر می‌رسد که روزهای خوش بازار سهام فرا رسیده باشد. یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با جهان صنعت به پیش بینی بورس از دو منظر بنیادی و تکنیکال پرداخت.

بعد از سپری شدن شش ماه کابوس‌وار برای سهامداران، برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس به تغییر رویه‌ها و سیاست‌های دولت در بازار سرمایه ابراز خوشبینی کردند. اگرچه فضای رکودی در کلیت بازار همچنان وجود دارد، اما برخی پارامترها حاکی از تغییر روند آهسته در فضای کلان بازار است.

به نظر می‌رسد که اگرچه هنوز اظهارنظر کردن در مورد بازگشت اعتماد سهامداران و پیش بینی بورس مبنی بر آغاز روند صعودی زود است، اما خبرهای مثبت در هفته‌های اخیر باعث شد بخشی از سهامداران نسبت به آینده تا پایان سال و فصل زمستان خوشبین شوند.

موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها که اخیرا در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت و فراخوانی هم در این رابطه منتشر شد، توانسته فضای مثبتی را در بازار ایجاد کند. چرا که گام مهمی در مسیر شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌ها و داده‌های مالی آنها است.

از سوی دیگر با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس در اسفندماه به نظر نمی‌رسد که سیاست منفی را از جانب دولت و مجلس شاهد باشیم که بخواهد شرایط بازار را به کلی دگوگون کند.

از این منظر برخی از کارشناسان پیش‌بینی بورس خود را مبنی بر متفاوت بودن زمستان امسال برای بازار سرمایه استوار کردند.

نیلوفر سادات‌اقوامی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس با خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها روند صعودی خود را از هفته گذشته آغاز کرد که منجر به خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت، قدرت خرید کارگزاری‌ها و سپرده‌های بانکی و ورود پول به بازار سرمایه به همراه افزایش متقاضیان اعتبار کارگزاری‌ها شد.

او ادامه داد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها به معنای به‌روزرسانی دارایی‌های غیرنقدی یک بنگاه تجاری است و از تاثیرات مثبت آن می‌توان به خروج شرکت‌ها از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تقویت ظرفیت‌های تامین مالی و مقایسه بهتر صورت‌های مالی با ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها اشاره کرد که در شرایط تورمی کشور حائز اهمیت است.

سادات‌اقوامی ادامه داد: همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه در هفته منتهی به ۸ آ ذر ۱۴۰۲ به ۱۶۵ میلیارد دلار رسید و نرخ بهره بین‌بانکی نیز ۶ صدم درصد کاهش یافت که کاهش نرخ بهره بانکی می‌تواند جذابیت برای ورود به بازار سرمایه را ایجاد کند. در صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد به ایجاد اطمینان برای صنایع بورسی تاکید کرد و پیشنهاد ایشان برای حذف مالیات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، در بودجه آتی مطرح است که صحبت‌های مثبتی برای بازار سرمایه است.

این کارشناس بورس افزود: در رابطه با بودجه اخبار منفی خاصی برای بازار سرمایه هنوز متصور نیست، خصوصا در رابطه با نرخ‌هایی همچون خوراک و گاز که امسال بسیار بازار را پرتلاطم کرده بود. همانطور که مشخص است امسال دولت بر افزایش مالیات‌ها متمرکز شده و باید دید بودجه سال ۱۴۰۳ به کدام سمت و سو راه پیدا می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد برای بازار سرمایه تهدید بزرگی باشد.

از نگاه بنیادی به گزارش‌های آبان ماه کدال، گزارش‌های شرکت‌ها نشان می‌دهد که درآمد فروش شرکت‌ها به نسبت آبان سال گذشته ۳۵ درصد رشد کرده است و نسبت به هشت ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۰ درصد رشد داشته‌اند.

همچنین مقایسه درآمد دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته ۶۶ درصد رشد داشته‌اند نشان از آن دارد که بسیاری از نمادها همچنان ارزندگی خود را در کنار اصلاح‌های زمانی که به ثبت رساندند در بازار سرمایه به رخ می‌کشند.

سادات‌اقوامی گفت: شاخص بورس نیز از منظر تکنیکالی در موقعیت مناسبی قرار دارد و محدوده ۱۰۰/ ۲ واحد در حال حاضر مهم تلقی می‌شود. اما باید بدانیم روند شاخص در بلندمدت همیشه صعودی است و اصلاحات جزئی ذات بازار سرمایه است.

در نمای خارج از ایران نیز بحث کاهش نرخ بهره در ماه مارس است که این امر منجر به بالا رفتن قیمت‌های بازار جهانی و رشد صنایع کامودیتی‌محور بورسی است، در نتیجه به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه کامودیتی‌محور هستند می‌تواند روی روند صعودی بورس تاثیرمثبت گذارد.

در آذر ماه اگر ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک مهم روی بازار وجود نداشته باشد و در بودجه هم تهدیدی برای بازار سرمایه نباشد می‌توان پیش بینی بورس را بر اساس روند متعادل رو به بالا در کنار اصلاحات جزئی متصور بود. به علاوه با بالا رفتن ارزش معاملات در بازار بورس و فرابورس در کنار ورود پول به بازار سرمایه و تثبیت خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت در کنار گزارش‌های ۹ ماهه مناسب شرکت‌ها، می‌توانیم فصل زمستان را برای بازار سرمایه به فصل بهار تشبیه کنیم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود