پروتکل OriginTrail چیست؟

پروتکل اوریجین تریل (OriginTrail) در واقع لایه‌ای میان‌افزار (Middle-Ware) است که سبب اتصال بلاکچین‌های مختلف به برنامه‌های غیرمتمرکز و متمرکز می شود و می توان گفت، بزرگ‌ترین بخش این پروتکل، شبکه غیرمتمرکز اریجین تریل یا OriginTrail Decentralized Network (به‌اختصار ODN) نام دارد؛ یک شبکه همتا‌به‌همتا که کاملا غیرمتمرکز است، اما بلاکچین نیست.

در عوض اوریجین تریل از بلاکچین‌های مختلف مثل اتریوم و xDai برای شناسایی داده‌ها و ردیابی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

پروتکل OriginTrail به‌طور خاص صنعت زنجیره تامین را هدف قرار داده است و در واقع به دنبال این است تا با استفاده از بلاکچین، حرکت اطلاعات را آسان‌تر، انعطاف‌پذیرتر، ارزان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر کند.

این پروتکل با سازمان ثبت بارکد یا Bar Code Registration Organization  به‌اختصار(GS1) همکاری می کند و نسل جدیدی از استانداردهای زنجیره تامین را توسعه داده است.

توکن بومی پروتکل اوریجین تریل TRAC نامیده می‌شود و در اکوسیستمی طراحی شده توسط این پروتکل کاربرد گسترده‌ای دارد. این توکن در حال حاضر به صورت گسترده توسط گره‌های (Node) اوریجین تریل، شرکت‌های چندملیتی، سازمان‌های استاندارد بین‌المللی، دولت اتحادیه اروپا و نهادهای همگانی استفاده می‌شود.

نکته دیگر درباره آن این است که در پروتکل اوریجین تریل، با دو لایه مهم سروکار داریم: لایه بالایی که همان گراف دانش غیرمتمرکز (Decentralized Knowledge Graph) یا به‌اختصار DKG است و لایه زیرین که لایه اجماع چندزنجیره‌ای و بر بستر چند بلاک چین مختلف شکل گرفته است. 

 

 خدمات پروتکل اوریجین تریل

از جمله خدمات اولیه این پروتکل می توان به سرویس‌ ردیابی داده اشاره کرد. در واقع این سرویس ایجاد داده‌های باکیفیت، ساختار یافته و قابل تایید را امکان‌پذیر می‌کند.

کاربر می‌تواند داده‌ها را از طریق هر سیستمی منتشر کند.

از دیگر امکانات آن نیز می‌توان به جستجوی داده‌های عمومی و خصوصی در یک نمودار واحد اشاره کرد.

جالب است بدانید که یکی دیگر از سرویس‌های OriginTrail، مرورگر شبکه است. کاربر با استفاده از این مرورگر، می‌‌تواند داده‌ها را براساس نوع و کد شناسه جستجو کند.

سوپرشارژ (Supercharge) نیز از جمله سرویسهای دیگری است که منحصرا برای توکن‌های بی‌همتا (NFT) طراحی شده است و با استفاده از  این سرویس می‌توانید از تغییرناپذیری و حق مالکیت توکن یکتای خود اطمینان حاصل کنید؛ همچنین امکان جستجوی بهینه برای توکن غیرمثلی شما فراهم می‌شود و سایر کاربران بهتر می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.  

 آشنایی با سازندگان و تیم توسعه اوریجین تریل

 کار پروژه پروتکل اوریجین تریل از سال ۲۰۱۱ آغاز و در سال ۲۰۱۳ با تأسیس شرکت «تریس لبز» (Trace Labs) به‌عنوان هسته توسعه‌دهنده پروژه نسخه اولیه پروتکل رونمایی شد.

بنیان‌گذاران این شرکت، توماز لِوک (Tomaz Levak) و برانیمیر رکیچ (Branimir Rakic) و زیگا درِو (Ziga Drev)، در سال ۲۰۱۶ مقدمات بلاک چینی این پروتکل را چیدند تا پروژه جدیدشان از سال ۲۰۱۸ کارش را رسماً آغاز کند.

تیم توسعه اوریجین تریل از مشاوران عالی‌رتبه‌ای همچون گِرِگ کید (Greg Kidd)، سرمایه‌گذار مطرح کوین‌بیس و توییتر و متخصصان برجسته رمزنگاری و اینترنت همچون ارون برَدلی (Aaron Bradley) و باب متکالف (Bob Metcalfe) بهره می‌برد.

جالب است بدانید که باب متکالف همان مبدع قانون معروف متکالف است و یکی از فازهای توسعه اوریجین تریل بر نظریه او بنا شده است.

«تریس الاینس» (Trace Alliance) نیز به‌عنوان بازوی تجاری «تریس لبز» با ۸۹ عضو از‌جمله شرکت خدمات کسب‌وکار «دلویت» (Deloitte) و شرکت تجاری کاردانو به‌ نام «ایمرگو» (Emurgo) و شرکت متخصص در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) به‌ نام «اِوریتینگ» (Evrythng) در‌کنار این تیم فعالیت می‌کند.

هدف اصلی تریس الاینس برقراری ارتباط و همکاری بین کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها و عرضه‌کننده‌های محصولات فناوری در حوزه زنجیره تأمین است.

 

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود