معرفی خودرو؛

دایون Y7؛ خودرویی قدیمی برای زمان حال

دایون Y7 دو سال پس از  عرضه دایون Y5یعنی در سال 1402 در کشور عرضه شده است، در واقع این خودرو نسخه به روز شده دایون Y5 است و به جز بخش قوای‌ فنی و امکانات رفاهی، تغییر دیگری را در این خودرو نمی‌توان دید.

البته در Y7 قرار نیست با طراحی جدید و متفاوتی روبرو باشیم چراکه تنها وجه تمایز Y5 با Y7 را می‌توان در عبارت‌های روی درب صندوق مشاهده کرد که در سمت چپ آن، نام Y7 حک شده و در سمت راست آن نیز عبارت 2.4T به چشم می‌خورد.

اما نکته مهم فنی در دایون Y7 از همین عبارت 2.4T شروع می‌شود!

درحالیکه دایون Y5 مجهز به موتور 2.0 لیتری توربو (4K21) بود اما ایلیا موتور برای دایون Y7 از موتور 2.4 لیتری توربو (4K22) ساخت میتسوبیشی بهره گرفته که قبلا در کلوت اتومات (از شرکت مکث موتور) و قبل‌تر از آن نیز در آمیکو آسنا توربو (از شرکت ارس خودرو دیزل)، امتحانش را پس داده بود.

در قسمت امکانات و تجهیزات نیز دایون Y7 همه ویژگی‌های دایون Y5 را دارد بعلاوه اینکه چندین آپشن جدید نیز به آن افزوده شده که عبارتند از: چراغ روز (دی‌لایت)، چراغ اتولایت (سنسور نور)، برف پاک‌کن اتومات (سنسور باران)، سنسور فشار باد تایر (TPMS) و سیستم کنترل پایداری (ESP). شرکت ایلیا موتور، همچنین نسخه سفارشی این خودرو را با نام دایون Y7 پلاس نیز عرضه کرده که دارای سه آپشن جدید است: سنسورهای جلو و عقب، رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه.

طراحی داخلی دایون Y7

در بخش فضای داخلی نیز تغییرات چندانی شامل حال دایون Y7 نشده است و تفاوت بزرگ این بخش نسبت به کابین دایون Y5 را باید در قسمت پنل تهویه جستجو کرد.

کنترلرهای فیزیکی اکنون با کنترلرهای دیجیتالی جایگزین شده‌اند تا نمای مدرن‌تری را به کابین دایون Y7 اضافه کنند، اما با این حال سایر بخش‌های کابین بدون تغییر باقی مانده‌اند و حتی نمایشگر سیستم صوتی نیز از نوع 8 اینچی است.

دایون Y7 با دارا بودن فاصله محوری 2.8 متر، یک خودرو جادار و راحت برای سفر است. این خودرو همچنان با هفت صندلی به خریداران عرضه می‌شود، از این رو فضای بار قابل توجهی در صورت تا کردن صندلی‌های عقب در اختیار کاربران خواهد بود.

طراحی سایر بخش‌های کابین همچنان ساده است که این سادگی همانند یک شمشیر دولبه برای خودرو عمل می‌کند. نخست آن که مشتریان علاقمند به طراحی پر زرق و برق، جذب محصول ایلیا موتور نخواهند شد. در سوی دیگر اما سادگی کابین و دسترسی راحت به ادوات آن، باعث شده است تا دایون Y7 گزینه مناسبی برای علاقمندان به سفر و ماجراجویی باشد.

طراحی ظاهری دایون Y7

تفاوت خاصی میان دایون Y7 و نسخه قبلی آن یعنی دایون Y5 در بخش طراحی ظاهری مشاهده نمی‌شود.

این خودرو همچنان از زبان طراحی ساده‌ای استفاده می‌کند که برای زمان حال زرق و برق ندارد اما یک مزیت برای خودروهای آفرودی محسوب می‌شود.

در واقع می توان اینطور گفت که سبک طراحی دایون Y7 را می‌توان یادآور نسل اول تویوتا پرادو دانست، خودرویی که در ایران بسیار مشهور است و همچنان به عنوان یک آفرودر حرفه‌ای نزد علاقمندان این حوزه شناخته شده است.

استفاده از خطوط طراحی ساده در این خودرو و شکل نه چندان پیچیده قطعات بدنه، امکان بهینه‌سازی آن‌ها برای آفرود را افزایش می‌دهد. همچنین علاقمندان می‌توانند کیت‌های بدنه مختلفی را برای این خودرو سفارش دهند.

رینگ‌های 17 اینچی به همراه لاستیک‌هایی با فاق بلند، جلوه قدرتمندی را به نمای جانبی خودرو القا کرده‌اند. همچنین ارتفاع قابل توجه دایون Y7 از سطح زمین که بیش از 1.8 متر است، به این خودرو در گذر از انواع موانع کمک خواهد کرد. طراحی بخش عقب خودرو نیز یادآور مدل‌های پیشین کیا سورنتو و اسپورتیج است.

 

بیشتر بخوانید:

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود