پدیده فرونشست زمین در تهران معضل جدید در شهرهای مختلف کشور

پدیده فرونشست زمین در اطراف تهران به ویژه ورامین به دلیل کاهش چشم گیر آب‌های زیرزمینی به محدوده نیم متری رسیده است.

فرونشست‌های زمین در بسیاری از شهرهای کشور تبدیل به یک معضل بزرگ  شده است و این امر باعث شده مهاجرت‌های از شهرهای کویری مانند اصفهان و یزد به شهرهای شمالی شده است.

علی بیت الهی مدیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار روزمرگی اقتصاد گفت: اینکه پدیده فرونشست زمین یکی از بزرگترین معضلات در حوزه زمین شناسی و خشکسالی به شمار می‌رود. در این بخش به دلیل برداشت آب‌های  زیرزمینی  این معضلات ایجاد شده است. طبق آخرین آمار  میزان  فرونشست در مناطق مختلف  و شهرهای اصفهان و یزد به ۲۵تا ۳۰ سانتی متر رسیده است.

بیت الهی  با بیان اینکه  در نواحی  جنوب شرقی روستاهای قلعه بلند و حسن آباد ورامین-پیشوای استان تهران، حاشیه فرونشستی زمین قرار دارد گفت:   خطوط و شکاف‌های فرونشستی مجرایی برای فرورفت آب‌های سطحی و جریان آن در زیر سطح و در امتداد این شکاف‌ها و در عمق حدود ۵ متری شده است.

عضو هیئت مدیره مرکز  تحقیقات راه مسکن و شهرسازی  با بیان اینکه با آب شستگی  آب‌های زیرسطحی، تونل‌های زیر سطحی ایجاد شده است  افزود: در برخی نواحی با توسعه «فرسایش تونلی»، فروریزش‌های خطی و طویلی را موجب شده‌اند.   این ناحیه نیز در زمره نواحی کلاسیک فرونشستی در جهان است، جایی که در شمال غرب آن زمین با نرخ ۲۴ سانتی متر در سال فرونشست می‌کند. این فرونشست حوالی روستاهای سلمان آباد، طاهرآباد، محمدآبادعرب، علی آباد رخ می‌دهد.

عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی  به وجود گرادیان قابل ملاحظه در فرونشست زمین گفت: نکته مهم رخ داده در این ناحیه، وجود گرادیان قابل ملاحظه فرونشست زمین و به عبارتی رخداد فرونشست نامتقارن زمین است که در حاشیه پهنه فرونشستی از ۰ به عدد ۲۴ سانتی متر در سال در فاصله‌ای ۲ تا ۳ کیلومتری می‌رسد.

وی افزود: فرونشست تجمعی در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر در این ناحیه به بیش از ۲ متر برآورد می‌شود  که عدد  قابل توجهی است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود