صنف مشاوران املاک قابل حذف نیست حتی پس از ایجاد سامانه «خودنویس»

راه‌اندازی سامانه «خودنویس» ذیل قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب مرداد ۱۴۰۰ انجام شد اما واسطه‌های ملکی ایجاد سامانه مذکور را نوعی موازی‌کاری دولت با بخش خصوصی می‌دانند.

مهدی کرباسیان ، عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک در گفتگویی به تاثیر سامانه خودنویس بر کم‌رونق شدن معاملات مسکن اشاره کرد و گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی دائما بر روی تبلیغات این سامانه مانور می‌دهند و قصد دارند تا به مردم بگویند که قراردادهایشان با بصورت رایگان ثبت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئولان در واقع رسما به حذف دفاتر مشاور املاک ورود کرده‌اند و اشتغال جامعه در حال سرکوب شدن است.

کرباسیان با بیان اینکه در هر بازاری، اقتصاد بوسیله واسطه می چرخد و از این رو جهش تولید نیاز به مشتری دارد، افزود: این مشتری از طریق واسطه‌ها می‌آید و در واقع موضوع واسطه برای بازار مسکن به عنوان یک بازار پیشرو در اقتصاد، اهمیت مضاعف دارد.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: با ایجاد سامانه خودنویس، اکثر مشاوران املاک به سمت ابطال جواز رفته‌اند که این مساله تبعات منفی را برای بازار مسکن و اشتغال کشور به ارمغان می آورد که در آینده خود را نشان می‌دهد.

گفتنی است، وزارت راه و شهرسازی، سامانه خودنویس را در راستای شفافیت، تسهیل امور، دستیابی به آمار، حذف هزینه حق‌الزحمه مشاوران املاک و کنترل نرخ‌ها در بازار اجاره راه‌اندازی کرده است.

براین اساس، قرار است در فاز دوم، قراردادهای خرید و فروش ملک نیز به سامانه خودنویس بیاید و اتصال سکوها و سایت‌های فروش ملک به این سامانه نیز در دستور کار است.

هادی عباسی‌اصل، معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و بستر امکان فعالیت برایشان فراهم است، تصریح کرد:اما باید قشر باید خدمات خود را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: افراد می‌توانند از طریق درگاه مجوزها، مجوز املاک بگیرند و فعالیت کنند.

عباسی‌اصل با بیان اینکه باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی شود، ادامه داد: در تمام دنیا مشاوران املاک خدمات حقوقی بالایی به مردم ارایه می‌کنند و صنف مشاوران املاک قابل حذف کردن نیست بلکه این سامانه یک محرکی خواهد بود تا مشاوران املاک خدمات صنف خود را ارتقا دهند.

گفتنی است، طبق آخرین آماری که توسط مدیر سامانه خودنویس ارایه شده تعداد قراردادهای ثبت شده در این سامانه از ۳۰۰ هزار قرارداد عبور کرد.

مهدی ساسانی در این راستا افزود: در نسخه قدیمی (سامانه ایران املاک) طی ۵۰ روز ابتدایی سال۱۴۰۲ به میزان ۱۱۷ هزار و ۸۸۱ قرارداد ثبت شد، این در حالی است که قراردادهای ثبت شده در نسخه جدید سامانه ثبت قراردادهای معاملات املاک و مستغلات (خودنویس) طی ۵۰ روز ابتدایی سال۱۴۰۳ تعداد ۱۶۶ هزار و ۲۶۳ رسیده است.

میزان مراجعه مالکان و مستاجران برای انعقاد قرارداد رایگان اجاره نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است. پیش‌نیاز ثبت قرارداد اجاره در این سامانه، ثبت ملک مورد نظر در سامانه املاک و اسکان است. برای استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن نیز ارایه قرارداد کد رهگیری اخذ شده از سامانه خودنویس الزامی است.

براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۳ می‌گوید که طی یک سال گذشته نرخ رشد اجاره بها در تهران ۴۵.۲ درصد و در کل کشور ۵۲.۴ درصد رشد داشته است؛ در حالی که سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد و در دیگر شهرها ۲۰ درصد تعیین شده بود.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود