جزییات واگذاری 52 هزار قطعه زمین به متقاضیان/ افتتاح ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی در سراسر کشور

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: در پی عملیاتی شدن بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن، کشور عملا به کارگاه مسکن سازی تبدیل شده است.

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در تشریح جزییات افتتاح‌ها و واگذاری‌ها که در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن امروز چهارشنبه ۶ تیر به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضای شورای عالی مسکن مصوب شد، اظهار کرد: با عزمی که در دولت سیزدهم شکل گرفت هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که ماهانه بخش زیادی از این واحدها تحویل متقاضیان واجد شرایط می‌شود.

وی در این راستا افزود: امروز نیز برنامه‌ریزی شده است تا حدود ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی افتتاح و بیش از ۵۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار شود.

نوروزی با بیان اینکه پیش تر نیز حدود ۴۲۰ هزار قطعه زمین در شهرها و ۸۰ هزار متقاضیان در روستاها زمین دریافت کردند، گفت: در واگذاری اراضی به متقاضیان، مدیریت ساخت به خود مردم واگذار می‌شود که این مدیریت ساخت را پیمانکاران محلی و سایر پیمانکاران برعهده دارند؛ همچنین در این واگذاری‌ها، دولت به عنوان ریل‌گذار، نظارت و نظام مهندسی ساختمان‌ نظارت ساخت و شهرداری‌ها نیز فرایند تعیین نقشه و سایر فرایندها را بررسی می‌کنند و عملا در این بخش دولت ظرفیت بزرگ خود را که اراضی و بعضا آماده سازی است انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت یک واحد مسکونی هزینه زمین است که در این طرح به شکل اجاره ۹۹ ساله به مردم واگذار می شود. همچنین علاوه بر تامین و واگذاری زمین، آماده سازی را نیز دولت برعهده دارد و بر فرایند ساخت نظارت دارد.

وی همچنین با بیان اینکه در افتتاح ها و واگذاری های امروز ۶ تیرماه تقریبا تمامی استان‌ها به جز استان های تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته افتتاح‌های آنها انجام شد، مشمول هستند، اظهار کرد: فرایند ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، کشور را به کارگاه مسکن سازی تبدیل کرده است.

وی در این راستا افزود:برنامه ریزی ما چهارساله بود و امید داشتیم تا در سال سوم عملا مردم طعم خانه دار شدن را بچشند. برنامه این بود تا پایان چهارساله دولت سیزدهم به بیش از یک میلیون متقاضی در شهرها زمین واگذار شود. همچنین بیش از یک میلیون متقاضی در روستاها نیز زمین دریافت کنند که دولت سیزدهم سه ساله شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین تشریح کرد: در این جلسه یکی از مواردی که مورد بررسی قرار گرفت، سقف اجاره بهاست، که وزارت راه و شهرسازی در کنار ساخت و ساز و اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای تنظیم بازار اجاره، تعیین سقف اجاره بها را در برنامه قرار داد تا با این کار هم حقوق مستاجران و هم موجران رعایت شود.

وی ادامه داد: قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها حدود یک ماه گذشته به تصویب رسید که بر اساس ماده ۷ این قانون، دولت مکلف شده تا در استان‌هایی که تورم بالای ۳۰ درصد است، نرخ رشد اجاره بها را تعیین کند. نرخ اجاره بها بعد از جلسه امروز شورای عالی مسکن تعیین خواهد شد که رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در استان تهران است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: در قانون ضمانت‌های اجرایی برای رعایت نشدن سقف اجاره‌بها توسط موجران در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه یکی از ضمانت‌های اجرایی این است که اگر موجری اجاره را بیش از سقف تعیین شده از مستاجر دریافت کند مستاجر می‌تواند تا ۵ سال از موجر شکایت کند و موجر مکلف می‌شود تا مبلغ اضافی را به مستاجر بازگرداند. همچنین بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، سبب جریمه موجر خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

نوروزی گفت: در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، موضوع مشاوران املاک جدی است. مشاوران املاک طبق این قانون مکلف هستند تا قراردادهای اجاره یک واحد مسکونی را برای دو سال قبل بررسی کنند و بیش از سقف اجاره بهای تعیین شده نباشد.

وی تصریح کرد: در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها تلاش شده است تا هم منافع موجران و هم منافع مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون برای موجرانی که قانون را رعایت می‌کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

جزئیات افتتاح ۶۶۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن

جزییات افتتاح های واحدهای نهضت ملی مسکن در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن شامل ۵۰۳ واحد در جنوب کرمان، ۵۰۰ واحد در هرمزگان، ۵۷۸ واحد در خراسان جنوبی، ۲۵۲۲ واحد در گیلان، ۳۱۹۱ واحد در لرستان، ۵۰۰ واحد در شرق سمنان، ۹۹۷۰ واحد در فارس، ۳۶۸ واحد در مازندران، ۹۲۰ واحد در سمنان، ۱۷۴۷ واحد در یزد، ۱۹۴۸ واحد در گلستان، ۱۰۰۴ واحد در کرمانشاه، ۳۴۷ واحد در قم، ۲۰۴۴ واحد در بوشهر، ۲۷۳۶ واحد در قزوین، ۳۰۶۹ واحد در زنجان، ۴۰۸۷ واحد در آذربایجان شرقی، ۷۶۰ واحد در اردبیل، ۸۵۳۶ واحد در آذربایجان غربی، ۳۴۰۰ واحد در کرمان، ۱۷۴۷ واحد در چهارمحال و بختیاری، ۳۸۳۰ واحد در خراسان شمالی، ۹۵۰ واحد در همدان، ۳۲۱۵ واحد در تهران، ۸۹۵ واحد در کردستان، ۲۳۲ واحد در ایلام، ۲۷۴۷ واحد در مرکزی، ۹۷۶ واحد در شهرهای جدید، ۱۳۰۰ واحد در اصفهان و ۱۷۴۹ واحد در خوزستان است.

جزییات واگذاری ۵۱۷۴۰ قطعه زمین به متقاضیان واجدشرایط

همچنین جزئیات واگذاری زمین در استان ها نیز به تفکیک شامل ۳۱۰۴ قطعه در جنوب کرمان، ۳۰۰ قطعه در هرمزگان، ۲۰۰۰ قطعه در خراسان جنوبی، ۴۳۴ قطعه در گیلان، ۱۱۷ قطعه در شرق سمنان، ۵۱۶ قطعه در سمنان، ۶۰۰ قطعه در یزد، ۱۰۷۲ قطعه در گلستان، ۱۰۳۷ قطعه در کرمانشاه، ۷۵۰۰ قطعه در قم، ۱۰۰۰ قطعه در بوشهر، ۵۲۷۸ قطعه در لارستان، ۱۰۰۰ قطعه در قزوین، ۲۰۰ قطعه در آذربایجان شرقی، ۴۴۷۳ قطعه در آذربایجان غربی، ۲۵۸۷ قطعه در کرمان، ۶۴۸ قطعه در چهارمحال و بختیاری، ۱۵۹۷ قطعه در همدان، ۱۹۶ قطعه در البرز ۱۸۳۷ قطعه در مرکزی، ۴۴۲۰ قطعه در شهرهای جدید، ۱۳۲۴ قطعه در اصفهان است. 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود