تبدیل آبخوان‌ها به دشت‌های ممنوعه و بحرانی  

 سخنگوی صنعت آب با اشاره به کاهش تراز آب در سفره‌های زیرزمینی در اثر ازدیاد برداشت اظهار کرد: از ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۴۲۰ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و ۳۶۰ دشت هم دچار فرونشست شده است.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در گفت‌وگویی پیرامون وضعیت سفره‌های زیرزمینی و اثر منفی ازدیاد برداشت‌ها، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد مصارف آب از سفره‌های زیر زمینی است و طی سال‌های متمادی در بخش زیادی از کشور بمنظور تأمین آب موردنیاز بخش کشاورزی به قنات‌ها و چاه‌ها پناه برده‌ایم که در واقع منابع آب زیر زمینی را تخلیه می‌کنند.

وی در این راستا ادامه داد: با توجه به این که طی دهه‌های گذشته بی‌محابا از این منابع برداشت شده و سطح آب‌های زیرزمینی همچنان روبه کاهش است، در بسیاری از آب خوان‌ها، حدود ۳۶۰ آبخوان آثار فرونشست دیده می‌شود.

بزرگ‌زاده اظهار کرد: از ۶۰۹ دشت بیش از ۴۲۰ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و حدود ۳۶۰ دشت هم دچار فرونشست است.

وی با بیان اینکه جمعی از کارشناسان آب کشور نگران این موضوع شده‌اند که بالاخره این روش برداشت آب سبب خواهد شد به طور مداوم آبخوان‌های آزاد را ازدست‌داده و این آبخوان‌ها تبدیل به دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی با آثار فرونشست شوند، گفت: در استان فارس مکان‌هایی وجود دارد که عمق چاه‌ها به ۴۵۰ متر رسیده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که این روند تا کجا ادامه خواهد یافت، آیا می توان تا زمانی که به آب برسد و باصرفه هزینه و انرژی فراوان بتوان آب استخراج کرد و پای کشت پیاز و خربزه و هندوانه و لیموترش و صیفی‌جات ریخت.

بزرگ‌زاده همچنین افزود: تا کجا قرار است سطح آب زیرزمینی در دشت رفسنجان همچنان به پایین رفته و آب استخراجی صرف پسته‌کاری شود؟

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود