خودروسازان تا 90 درصد پسته کشور را صادر می‌کنند

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه از مهر سال 1402 تاکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودروساز صادر شده است، تاکید کرد: تداوم این روند سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی پسته می‌شود.

مظفر محمدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گویی ضمن اشاره به موضوع صادرات پسته توسط خودروسازان اظهار کرد: صادرات پسته توسط شرکت‌های خودروساز از مهرماه سال گذشته آغاز و طی این مدت بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد محصول پسته ایران توسط همین واحدها صادر شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بدون شک تداوم این امر سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی پسته کشور می‌شود، گفت: افزایش تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار و واردات خودرو و قطعات آن با ارز حاصل از صادرات پسته، ضربه سنگینی بر پیکره کشاورزی است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه با پیگیری خودروسازان، تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار افزایش یافته است تا با افزایش تعهدات ارزی، بتوانند قطعات خودروی بیشتری وارد کنند افزود: اما این امر سبب شده است تا صادرکنندگان اصلی پسته زمین‌گیر شوند.

وی در این راستا تصریح کرد: واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته در سکوت خبری صورت می گیرد و با توجه به این موضوع اقدامات خودروسازان در صادرات پسته، سبب می‌شود تا جایگاه این محصول صادراتی روزبه‌روز در بازار جهانی تنزل پیدا کرده و صادرات این محصول استراتژیک به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، دنبال نشود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این اینکه طبق اطلاعات و تحلیل‌های صورت گرفتته، شرکت‌های خودرویی، محصول پسته دسترنج کشاورزان را زیر قیمت تمام شده صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند، افزود: براین اساس سود این گروه، در واردات خودرو یا قطعات آن است، چون ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد از واردات خودرو سود دارند و ضرر ۵ تا ۱۰ درصدی در صادرات پسته برای آنها اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به این که صادرات پسته توسط شرکت‌های خودرویی از مهرماه سال گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در این مدت ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودرویی صادر شده و صادرکننده‌های اصلی پسته از گردونه خارج شدند.

محمدی با بیان اینکه بخش زیادی از محصول پسته در انبارها باقی مانده است نیز تصریح کرد:  شرکت‌های خودرویی به اندازه ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی پسته‌ها می‌ماند و خریداران خارجی متأثر از قیمت‌هایی که قبلاً از این شرکت‌ها خریده‌اند، حاضر نیستند به قیمت روز از صادرکنندگان اصلی پسته خرید کنند و این امر به مرور جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی را متزلزل می‌کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود