آیا هوش مصنوعی بدنبال تصاحب همه عناوین شغلی است؟

رئیس بانک مرکزی کانادا ضمن هشدار درباره نابودی فرصت‌های شغلی اظهار کرد: براین اساس امکان دارد هوش مصنوعی بیشتر از ایجاد مشاغل، آنها را از بین ببرد.

تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا در اظهاراتی به بیان نگرانی‌های خود پیرامون تاثیر مخرب هوش مصنوعی (AI) بر بازار کار پرداخت و هشدار داد که این فناوری می‌تواند مشاغل بیشتری را نسبت به آنچه در درازمدت ایجاد می‌کند، حذف کند.

طبق گفته های وی از آنجایی که هوش مصنوعی در اقتصاد تثبیت‌تر و تاثیرات آن متحول‌ کننده‌تر می‌شود، می‌تواند شغل‌های بیشتری را نسبت به ایجاد آن از بین ببرد و افرادی که کار خود را به دلیل اتوماسیون از دست می‌دهند، ممکن است برای یافتن فرصت های جدید تلاش کنند که این مورد موجب نگرانی همه است.

مکلم در این راستا افزود: درک و شکل دادن به تاثیرات بازار کار به دلیل ادامه پیشرفت و انتشار هوش مصنوعی در اقتصادها اهمیت فزاینده‌ای خواهد داشت.

رئیس بانک مرکزی کانادا همچنین اظهار کرد: حتی این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی نحوه تعیین قیمت‌ها توسط مشاغل تاثیر بگذارد.

وی در این راستا تصریح کرد: در حال حاضر شواهدی وجود دارد که حاکی از آن است که شرکت‌هایی که به‌دنبال دیجیتالی شدن هستند، قیمت‌ها را بیشتر از شرکت‌هایی که به‌دنبال دیجیتال هستند، تغییر می‌دهند و از سوی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند بر سطح رقابت در اقتصاد نیز تاثیر بگذارد، اگرچه تاثیر آن مبهم است.

گفتنی است، در ابتدا، استارت‌آپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانستند سهم بازار را با کاهش قیمت شرکت‌های فعلی تصاحب کنند که این امر رقابت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد اما هوش مصنوعی می‌تواند سبب ایجاد بازارهایی شود که تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های دارای قدرت انحصاری هستند.

در واقع در این سناریو، هوش مصنوعی در نهایت می‌تواند سبب ایجاد رقابت کمتر و قیمت‌های بالاتر شود.

مکلم در این راستا افزود: براین اساس بانک‌های مرکزی باید با دقت درک کنند که هوش مصنوعی چگونه بر تورم هم به‌طور غیرمستقیم از طریق تقاضا و عرضه کلی و هم مستقیما از طریق رفتار تعیین قیمت تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین از دانشگاهیان درخواست کرده است تا برای درک بهتر و پیش‌بینی تاثیرات هوش مصنوعی با مشاغل و سیاست‌گذاران همکاری کنند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود