دانستنی‌های مصالح ساختمانی؛

در زمان خرید بلوک‌های ساختمانی چه نکاتی باید مدنظر قرار گیرد؟

 بلوکهای ساختمانی که این روزها استفاده از آن ها افزایش یافته است دارای انواع متفاوتی است که می تواند به تسریع روند ساخت  و ساز شما کمک کند و نتیجه نهایی را رقم بزند اما چه نکاتی در این میان باید مدنظر قرار گرفته شود؟

بلوک‎های ساختمانی چیست؟

بلوک های ساختمانی در واقع یک قطعه مجزا و پیش ساخته از سیمان و سایر مواد اولیه ساخت و ساز محسوب می شود که می‌تواند به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار گیرد.

بلوکهای ساختمانی به عنوان بخشی مجزا در بدنه سازه بتنی یا فولادی به کار گرفته می‌شود و سرعت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید که استفاده از این بلوکها به معنای کاهش استفاده از مواد خام در محل پروژه است و سرعت ساخت و ساز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

اما نکته بسیار مهم در مورد بلوکها این است که انواع مختلفی از آن‌ها ساخته شده است و هر پیمانکاری می‌تواند با توجه به نیاز خود، از مدل‌های مختلفی از آن‌ها استفاده کند و در سازه خود به کار بگیرد، زیرا برخی از این بلوکها بر پایه سیمان ساخته شده و برخی دیگر از سایر مواد ساختمانی مانند لیکا و گل رس و ....

 

تاریخچه انواع بلوک ساختمانی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید انواع بلوک های ساختمانی از دیرباز، مورد استفاده قرار گرفته اند و برای نخستین بار در سال ۱۳۶۰ از بلوک سیمانی در ساختمان‌سازی‌های ایران بهره جسته شد و با پیدا شدن معدن‌های پوکه معدنی درکشورمان ، ساخت این نوع بلوک ها بیش از پیش، رونق یافت.

در واقع یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان سازی بلوک است، زیرا بلوکها دارای انواع مختلفی بوده و در تولید آن از متریال مختلف استفاده می شود و در این میان بلوکهای بتنی و سفالی بیشترین استفاده را در میان سایر بلوکها دارند.

توجه داشته باشید که در ساخت بلوک از ترکیب سیمان ، آب ، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می شود.

نگاهی به انواع بلوک‎های ساختمانی

بلوک‌های سیمانی

بلوکهای سیمانی نمونه ای از انواع بلوک استاندارد هستند که در دو دسته باربر و غیرباربر قرار می گیرند.

بلوک‌های سیمانی معمولی

در ساخت بلوک‌های سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می شود.

چگالی این گونه بلوک‌های پس از انجام فرآیند خشک شدن حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. تولید این گونه بلوکها در فرم های مختلف و به دو صورت بلوکهای سیمانی دیواری و بلوکهای سیمانی سقفی صورت می گیرد.

بلوک سیمانی سبک

به بلوک‌های سیمانی که چگالی آن ها ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد،بلوک سبک یا پوکه ای گفته می شود. بلوکهای سیمانی سبک بر اساس چگالی آن ها در چهار دسته رده بندی می شوند:

  • سیمانی سبک رده یک: چگالی این بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.
  • سیمانی سبک رده دو: چگالی این بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • سیمانی رده سه: چگالی این گونه بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • سیمانی رده چهار: چگالی این گونه بلوکها پس از خشک شدن در حدود ۱۷۰۰تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این بلوکها در دسته بلوکهای نیمه سبک قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که بلوک سیمانی رده چهار جزو بلوک‌های نیمه سبک محسوب می شود.

بلوک نیمه سبک

 به بلوکهایی گفته می شود که چگالی آن ها در محدوده  (۲۰۰۰-۱۷۰۰) کیلوگرم بر متر مکعب باشد.

 در زمان خرید انواع بلوک ساختمانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • کاهش صوت: قطعا یکی از بزرگترین مشکلاتی که بناهای امروزی با آن سر و کار دارند، مشکل سر و صدا است و به ویژه در ساختمان‌های چند طبقه، این مشکل بیشتر رخ نشان می دهد. با توجه به این موضوع باید از بلوکی استفاده کنید که حداکثر مقاومت را در برابر سر و صدا داشته باشند.
  • ضریب انتقال حرارت: اگر محل ساختمان شما در مناطق پرخطر بوده و امکان آتش‌سوزی را دارد، تا جایی که می شود باید بلوکی را انتخاب کنید که بتواند در مقابل این عوامل بهترین واکنش را داشته باشد.
  • نتایج و آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی: کسب اطمینان از برآورده شدن نیازمندی‌های کیفی محصول و تصدیق آن، یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که در انواع آزمایشات فیزیکی و شیمیایی می‌توان مشاهده کرد. به همین دلیل پیش از انتخاب، آزمون‌های انجام شده در بلوک‌ها را مشاهده کرده و پس از بررسی نتایج، انتخابتان را انجام دهید.
  • سبک بودن ساختمان:  در گذشته اکثر ساختمان‌ها با مصالحی مانند آجر، سنگ، خشت و … بنا شده اند. این مصالح اگرچه دارای مقاومت قابل قبولی در برابر گرما و سرما  هستند اما در برابر عواملی بیرونی دیگری نظیر سیل، زلزله و طوفان موفق عمل نخواهند کرد. امروزه با این‌که بلوک‌های ساختمانی زیادی به بازار آمده اما در میان آن‌ها، بعضی از بلوک‌ها وزن سبک‎تری داشته و می‌توانند به سبک‌تر شدن ساختمان کمک زیادی کنند.
  • کیفیت مناسب در کنار قیمت معقول: قیمت مناسب در کنار کیفیت قابل قبول، بهترین فاکتور و عاملی است که می‌تواند مارا راغب به انتخاب محصولی کند. این موضوع نیز پیرامون انتخاب بلوک نیز وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود آن دسته از بلوکی را خریداری کنید که در کنار قیمت نه چندان زیاد، عملکرد و کیفیت خوبی هم به همراه داشته باشد.
  • نتایج و آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی: کسب اطمینان از برآورده شدن نیازمندی‌های کیفی محصول و تصدیق آن، یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که در انواع آزمایشات فیزیکی و شیمیایی می‌توان مشاهده کرد. به همین دلیل قبل از انتخاب، آزمون‌های انجام شده در بلوک‌ها را مشاهده کرده و پس از بررسی نتایج، انتخابتان را انجام دهید.  

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود