دانستنی‌های مصالح ساختمانی؛

سیمان سفید چه قابلیت‌هایی دارد؟

قطعا در صنعت سختمان سازی نام سیمان سفید به گوشتان خورده است، اما این نوع از سیمان چه کاربرد و قابلیت هایی دارد؟

سیمان سفید و کاربردهای آن

سیمان سفید، در واقع یکی از انواع گوناگون سیمان موجود در بازار محسوب می شود که در تولید آن موادی که سبب تغییر رنگ سیمان می‌شود حذف شده است.

شاید بتوان اینطور نیز تعریف کرد که این محصول همان سیمان پرتلند است البته با این تفاوت که تمام اجزای رنگی در مواد اولیه آن حذف شده است که البته باید توجه داشته باشید این تعریف به‌طورکلی صحیح نیست؛ زیرا تفاوت‌هایی در نحوه تولید آن با سیمان پرتلند معمولی نیز وجود دارد.

برای تعریف کاربرد سیمان سفید می توان اینطور توضیح داد که این نوع سیمان در ترکیب با آب و سنگ‌دانه بمنظور تولید بتن سفید برای پروژه‌های شهری و کاربرد‌های تزئینی استفاده می شود و در واقع با توجه به این که تولید آن هزینه بسیار زیادتری نسبت به تولید سیمان پرتلند معمولی دارد، استفاده از آن بیشتر در زمینه تزئین و نماکاری ساختمان است.

از سوی دیگر از سیمان سفید در تثبیت کاشی‌های مرمر، روکش دیوارها، ساخت خانه‌های رومی، کف و سقف استفاده می‌کنند و به‌طورکلی، بیشترین استفاده‌های این نوع سیمان در نمای داخلی و خارجی ساختمان،  استفاده به‌عنوان درز‌گیر بین کاشی و سرامیک و استفاده در ساخت موانع بزرگراه‌ها برای اهداف تزئینی است.

کاربرد سیمان سفید در ساخت بتن

جالب است بدانید که از سیمان سفید نیز همانند سیمان پرتلند معمولی می‌توان در ساخت انواع بتن استفاده کرد، اما از لحاظ آنکه در اغلب بتن‌های تولیدی جنبه ظاهری اهمیت چندانی ندارد، استفاده از این مصالح برای ساخت بتن به دلیل هزینه بالاتر نسبت به سیمان معمولی، عقلانی نیست و اغلب ملات‌های ساخته شده با سیمان سفید برای استفاده‌های تزئینی و یا در حجم‌های کم است.

استفاده از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ در نمای خارجی ساختمان

از ملات به دست آمده از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ، در ساخت و اجرای نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

این ملات همچنین بمنظور درزگیری و دوغاب ریزی کاشی و سرامیک کف و دیوارها کاربرد دارد و باید توجه داشته باشید که نسب آن به پودر سنگ در این ملات باید یکسان و به یک اندازه باشد و پس از مخلوط با آب آماده‌ی استفاده می‌شود.

 

 مهم‌ترین مزایای سیمان سفید  

مقاومت بالا در برابر هوازدگی

 ویژگی‌های فنی بالای مواد مانع از تغییر رنگ بتن می‌شود و با توجه به این موضوع سیمان سفید هم در فضاهای باز و هم در فضاهای داخلی مورد استفاده است. زمانی که سفیدکاری کار به اتمام رسید می‌توان برای طولانی مدت از آن استفاده کرد.

قابلیت اجرای ایده‌های خلاقانه ابتکاری

مجسمه‌سازان، تولیدکنندگان محصولات بنتی و محصولات سیمانی، معماران با توجه به ویژگی‌های سیمان سفید از آن برای تحقیق کردن بر روی پروژه‌های غیراستاندارد خود استفاده می‌کنند. این نوع سیمان این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با رنگ، مواد پرکننده، بداهه سازی، اشکال با فناوری‌های مختلف بتن‌ریزی در صورت ضرورت روش پردازش، سطح سخت‌تر شده را تغییر دهند.

 مقاومت در برابر خرد شدن یا ترک خوردن

  •  مزیت دیگر استفاده از سیمان سفید کاهش هزینه تعمیر و ترمیم آن است.
  • سخت شدن سریع و حداکثر مقاومت
  • سازگاری با محیط زیست

قابلیت انعطاف‌پذیری بالا

 پراکندگی زیاد سیمان سفید در اثر تخریب مواد تحت تأثیر رطوبت یا محلول‌های تهاجمی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود