بیکارترین رشته‌های ایران؛

آیا کارشناس حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی دارای بازار شغلی است؟

 دانش در موضوع کارشناسی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی می تواند برای آموزش مردم به کار گرفته شود تا آنها از مسائل مربوط به حفاظت بیشتر آگاه شوند و یا حتی می توان از آن و انجام اقداماتی خلاقانه مانند تولید جزوات یا محتوای وب یا حتی تولید فیلم هایی که مسائل حفاظتی را نمایان می کند، مشارکت داشته باشید.

اگر یک کارشناس حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در آزمایشگاه کار می کند، امکان دارد که نمونه های مختلف خاک یا آب را به عنوان دانشمند یا تکنسین آزمایشگاه مطالعه کند و یا حتی می تواند از جمله کارکنان آزمایشگاه در زمینه جمع آوری نمونه یا به دست آوردن زمینه بیشتری برای نمونه هایی که مورد بررسی قرار می گیرند نیز شاغل باشند.

اما یک متخصص حفاظت از محیط زیست، ممکن است ساعت ها وقت خود را صرف مطالعه یک منظره یا مزرعه وحشی کند تا نحوه مدیریت بهتر زمین را شناسایی و تعیین کند.

از سوی دیگر می تواند در سرشماری گیاهان یا جانوران منطقه مشارکت داشته باشد.

توجه داشته باشید که این موضوعات بسته به حوزه تخصصی آن کارشناس است و یا حتی ممکن است فرسایش را اندازه گیری کند و استراتژی هایی را برای کاهش یا توقف این آسیب طراحی کند.

بسیاری از محافظه کاران در مناطق طبیعی به عنوان متخصص فعالیت می کنند، و در واقع این متخصصان گروه هایی را در اطراف درختکاری یا سایر فضاهای عمومی و طبیعی راهنمایی می کنند.

به این صورت که تورهای آنها مردم را از اهمیت حفاظت آگاه می کند در حالی که نام و ویژگی های گیاهان مختلف را نیز ذکر می کنند.

در واقع امکان دارد که تورها بر گیاهانی که در آن زمان شکوفا شده اند یا درختانی که رنگ پاییزی فوق العاده ای از خود نشان می دهند ، متمرکز شوند.

یک متخصص حفاظت از محیط زیست ممکن است روزانه در جلسات با همکاران حرفه ای خود و یا در زمینه مزرعه یا جنگل در جستجوی نمونه ها وقت بگذراند و از سوی دیگر امکان دارد دیگران در زمینه اطلاع رسانی عمومی کار کنند.

در هر صورت ، باید توجه داشته باشید که وظیفه یک متخصص حفاظت از محیط زیست این است که وضعیت قلمرو خود را ثبت و بررسی کند و برای افزایش سلامت کلی و شادابی آن تلاش کند.

گرایش های رشته مهندسی محیط زیست برای ادامه تحصیل

 جالب است بدانید که، رشته محیط زیست در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری دارای سه گرایش زیر است که در دفترچه کشاورزی ارائه می‌شوند.

  • آلودگی‌های محیط زیست
  • آمایش سرزمین
  • تنوع زیستی

عنوان رشته، مهندسی محیط زیست-گرایش آلودگی‌های محیط زیست، آمایش سرزمین و یا تنوع زیستی است البته برخی دانشگاه‌ها دارای گرایش نیستند و رشته تحت عنوان مهندسی محیط زیست ارائه می‌شود.

البته در مقطع دکتری در برخی دانشگاه‌ها که دارای گرایش نیستند، این رشته تحت عنوان علوم و مهندسی محیط زیست ارائه می‌شود.

ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی مطلوب و در مقاطع بعدی کاهش می‌یابد و در اکثر نقاط و دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود.

بازار کار رشته مهندسی محیط زیست

جالب است بدانید که، اشتغال و بررسی بازار کار رشته مهندسی زیست با توجه به کسب مهارت در این رشته تحصیلی معین می‌شود؛ چرا که امروزه تنها داشتن یک مدرک دانشگاهی صرف بدون کسب مهارت‌های جانبی لازم مفید فایده نیست و بدین منظور یادگیری و تسلط کامل بر نرم‌افزار‌های مرتبط به این حوزه مانند GIS و RS بسیار راهگشا محسوب می شود.

از سوی دیگر به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت تحصیل در گرایش آلودگی، تسلط به کار با انواع دستگاه‌های آزمایشگاهی حائز اهمیت است و به دلیل دامنه مختلف فعالیت‌های مرتبط با این گرایش، امکان اشتغال در حوزه‌های گوناگون وجود دارد؛ هر چند که به این منظور، باید برای ورود به هر حوزه مهارت‌های خاص و ویژه‌ای را کسب کرد.

از سوی دیگر، برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید.

در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند.

چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود