معرفی خودرو؛

دایون Y5؛ یک شاسی بلند هفت نفره

خودروی دایون Y5، در واقع نسخه SUV وانت دایون V5 است که توسط مکس موتور (زیرمجموعه گروه خودروسازی ماموت) با نام کلوت به تولید می‌رسد.

همانطور که می دانید گروه دایون متشکل از مجموعه‌ای از شرکت‌های مختلف فعال در زمینه خودروسازی است که در سال 1987 میلادی تاسیس شد.

 نام دایون به معنای "کانال بزرگ" است و زیرمجموعه‌‌های آن در زمینه ساخت و ساز، تولید پیشرانه، خودروهای تجاری سنگین و سبک، انواع موتورسیکلت و اتومبیل فعالیت می‌کند و در نتیجه شاسی بلند Y5 تنها یکی از چندین محصول تولیدی این گروه بزرگ است.

طراحی دایون Y5

دایون Y5 به عنوان یک شاسی بلند سایز متوسط هفت نفره، دارای ابعاد خارجی برابر با 4771×1870×1828 میلی‌متر و فاصله‌ محورهای 2790 میلی‌متری است که در نمای جلو با چراغ‌های ادغام شده با جلوپنجره و تریم کرومی متصل کننده این دو المان، ظاهری بسیار شبیه به فیس لیفت اول تویوتا لندکروزر پرادو J150 دارد.

اما از نظر ابعادی این شاسی بلند جایی میان J150 و لندکروزر J200 می‌ایستند، در حالی که فاصله محورهای آن با نسخه چهار در J150 (زاپاس داخل) یکسان است اما در طول اندکی کوتاه‌تر است.

 نمای خارجی Y5 با درنظر گرفتن سبک طراحی خودروسازان چینی‌ در چند سال اخیر، نشان دهنده نوعی قدمت و مینیمال گرایی است. طراحی که چندان جدید به نظر نمی‌رسد و البته خیلی قدیمی هم جلوه نمی‌کند. جلوپنجره کرومی ترکیب شده با چراغ‌های جلو، زیرسپر افقی دربر گیرنده مه شکن‌ها، بدنه صاف و ساده فاقد خط شخصیت برجسته، گلگیرهای تقریبا هم سطح با بدنه، ریم‌های 17 اینچی آلیاژی آلومینیومی، عدم استفاده از تریم پلاستیکی مشکی رنگ بر دامن خودرو، رکاب ترکیب شده با ساختار بدنه، چراغ‌های عقب با طراحی ساده اما شکیل و در پنجم با زاویه شکست قابل توجه، تنها المان‌های شکل دهنده نمای خارجی Y5 است.

در طراحی این خودرو باید اعتراف کرد که با وجود این حجم از ساده‌گرایی در طراحی نمای خارجی، Y5، مخصوصا با ارتفاع 217 میلی‌‌متری از سطح زمین و تایرهای بزرگ و پهن 70/245 در هر دو محور، بسیار قلدر و عضلانی جلوه می‌کند و از سوی دیگر جای تعجب ندارد اگر تصور کنیم دایون در طراحی نمای خارجی Y5، لندکروزر پرادو J120 یا J150 را ملاک قرار داده باشد.

جلوپنجره و در پنجم خودرو به لوگو ستاره پنج پر با مرکز قرمز رنگ (چیزی شبیه به لوگو تجاری محصولات جک) مزین شده است اما ظاهر کلی خودرو در مقایسه با محصولات چینی با طراحی‌ جدید و نسبتا فضایی امروزی، به واقع چندان گیرا نیست البته نه به این معنا که دایون Y5 خودرو زیبایی نیست، بلکه مشکل در مینیمال گرایی و ظاهر بیش از حد ساده این خودرو برای خیابان‌های امروزی کشور با تعداد قابل توجهی از کراس اوورهای نوین و فضایی است و این مهم برای افرادی که Y5 را به منظور استفاده مخصوص آفرود خریداری می‌کنند معمولا اهمیت چندانی ندارد.

امکانات دایون Y5

از جمله تجهیزات DAYUN Y5 می‌توان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، 8 بلندگو، بلوتوث و USB، رهیاب GPS، آینه‌های تاشو برقی، سانروف، سنسور پارک و دوربین دید عقب، رینگ‌های 17 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی با دریچه برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، قفل دیفرانسیل عقب و تنظیم برقی صندلی راننده اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود