پیمان مولوی در گفت و گو  با روزمرگی اقتصاد مطرح کرد:

تاثیر تورم در چرخه عملیاتی و سرمایه در گردش شرکت های خصوصی

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: اگر تورم در اقتصاد ایران کنترل نشود این روش‌ها کماکان ادامه خواهد داشت،  اگر حقوق فردی  ۴۰ درصد رشد داشته باشد با ادامه تورم سال آینده نیز حقوق این فرد باید ۴۰ درصد افزایش  یابد.




پیمان مولوی  پژوهشگر اقتصادی در مورد افزایش نرخ تورم در کشور و عدم مطابقت آن با افزایش حقوق کارگران و کارمندان گفت: افزایش حقوق کارگران و کارمندان مطابق با نرخ تورم ایده بسیار جذابی به نظر می‌رسد اما باید در نظر داشت که کدام یک از بنگاه‌ها می‌توانند حقوق کارمندان خود را مطابق با افزایش نرخ تورم رشد دهند.


این پژوهشگر اقتصادی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از بنگاه‌ها به دلیل اینکه تورم در چرخه عملیاتی و سرمایه در گردش آنان تاثیر گذار است، افزایش حقوق کارمندان خود را که در برخی اوقات  به۱۰ درصد می‌رسد  که  کمی بیشتر از هزینه‌های آنان است، تاب نمی آورند.

وی در ادامه تصریح کرد:  بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت های خصوصی از استخدام نیروهای جدید خودداری کرده و برنامه‌ای برای جذب نیروی کار نداشته و یا برخی از نیروهای خود را تعدیل می‌کنند.


ایشان در ادامه افزود: در کشوری مانند ترکیه حقوق کارگران و کارمندان در بخش حداقل‌ها مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد، در واقع دولت باید در ازای افزایش حقوق کارگران و کارمندان و برای حفظ قدرت خرید مردم  تورم را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی با ارائه راهکار  در این خصوص اظهار داشت: نخست اینکه دولت باید تورم را کنترل کند و نکته دوم ما به التفاوتی که شرکت‌های بخش خصوصی باید پرداخت کنند را از جیب خود بپردازد، اما دولت‌ها متاسفانه فقط ادبیات دستوری دارند و از اقداماتی  که خود باید انجام دهند غافل هستند.

مولوی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که تورم در اقتصاد ایران کنترل نشود این روش‌ها کماکان ادامه خواهد داشت در حال حاضر اگر حقوق فردی  ۴۰ درصد رشد داشته باشد با ادامه تورم سال آینده نیز حقوق این فرد باید ۴۰ درصد افزایش  داشته باشد و تنها راهکار این است که دولت تورم را کنترل کند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود