مقصد پسته‌های صادراتی ایران کجاست؟

فعال صنعت پسته و عضو کمیته باغبانی و عضو هیئت امنای انجمن پسته ایران با اشاره به به منابع مختلف به منظور ارائه آمار صادرات پسته اظهار کرد: در حال حاضر تنها آمار معتبر و رسمی در صادرات، آمار گمرک است.

به تازگی اخباری منتشر شده است که حکایت از افزایش ۱۵ درصدی تولید پسته در سال 1403 دارد و در این راستا محمودرضا مهدوی اناری، فعال صنعت پسته و عضو کمیته باغبانی و عضو هیئت امنای انجمن پسته ایران در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه ما هیچ افزایش تولیدی نداشتیم، تاکید کرده است که، عدد ۳۰۰ هزار تنی که اعلام شده، رکوردی است که هرگز به آن نرسیده‌ایم.

وی در این راستا تصریح کرد: طی یک سال پر خسارت همچون امسال این آمار بسیار عجیب است و ما نمی‌دانیم آمار و اطلاعاتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده از چه منابع و به چه شکلی استخراج شده‌اند اما باغداران به‌طور کاملا محسوس این موضوع را مشاهده می کنند که محصول به دلیل نوسانات دمایی زمستان ۱۴۰۲ و ابتدای بهار ۱۴۰۳ و قطعی برق چاه‌های کشاورزی دقیقا در اوج گرمای مستمر ۴۳ درجه تابستان دچار آسیب شده و قطعی برق باعث خاموشی چاه‌ها شد و مدار آبیاری تا ۳۰ درصد طولانی تر شد و از حد آستانه تحمل درختان فراتر رفت.

 مهدوی اناری با بیان اینکه طی امسال محصولاتی که روی درخت هستند، پوکی و نیم مغزی و دهنبست زیادی دارند و از لحاظ سایز نیز لطمه دیده‌اند، تصریح کرد: براین اساس برآورد ما این است که در ارقامی مانند فندقی و احمدآقایی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و ارقام کله قوچی و اکبری بین ۲۵ تا ۳۵ درصد محصول از بین رفته است.

وی تاکید کرد: بنابراین، این آمار و اطلاعات افزایش تولید بسیار خوش بینانه و تعجب‌ برانگیز است.

مهدوی همچنین قطعی برق و ناتوانی در آبیاری در اوج گرمای تابستان را علت اصلی این خسارات خواند و گفت: به‌طور کلی سه منبع آمارگیری وجود دارد. اولین منبع تخمین انجمن پسته ایران است که هر ساله میزان تولیدات را با کمک باغداران تمام مناطق تک به تک تخمین می‌زند و آمار را جمع‌آوری می‌کند.

وی در این راستا ادامه داد: ابتدای سال حدودا به تخمین ۲۰۰ هزار تن دست یافتیم ولی با توجه به خسارتی که در اثر گرما و قطع آب و برق داشتیم، در تخمین جدید میزان تولیدات کاهش یافت و فکر نمی‌کنم عملا حتی بیش از ۱۶۰ هزار تن تولید داشته باشیم. البته پس از برداشت محصول نیز یک آمار جدیدی توسط انجمن پسته تخمین زده می‌شود.

فعال صنعت پسته و عضو کمیته باغبانی و عضو هیئت امنای انجمن پسته ایران اظهار کرد: اما منبع دیگر برای جمع آوری آمار وزارت جهاد کشاورزی است که نمی‌دانم بر چه مبنا و اساسی این آمار را استخراج می‌کند و تخمین می‌زند ولی آمار جهاد به نظر ما امسال بسیار خوشبینانه است.

وی افزود: سومین منبع آمار، صادرات گمرک است که حدودا یک سال دیگر مشخص می‌شود که به چه میزان صادرات داشته‌ایم، اما از میزان مصرف داخلی آمار دقیقی وجود ندارد و صرفا به تخمین‌های کلی طبق شرایط اقتصادی مردم وابسته هستیم چون تنها حجم کمی از پسته توسط واحدهای صنعتی دارای آمار مصرف می‌شود ولی از مصرف سنتی آمار دقیقی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: اخیرا هم به علت بحث تعهد ارزی، در صادرات قاچاق صورت می‌گیرد و آمار دقیقی در این زمینه‌ نیز وجود ندارد. پس تنها آمار معتبر و رسمی در صادرات، آمار گمرک است.

گفتنی است، چین و کشورهای خاور دور، هند، روسیه، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی اصلی‌ترین کشورهای مقصد صادراتی پسته ایرانی هستند.

با توجه به آمار منتشر شده هم اکنون پسته صادراتی فندقی و احمدآقایی ایران در بازارهای جهانی در حدود ۷ تا ۱۱ دلار قیمت دارد که طبق وضعیت بازار عرضه و تقاضا با معامله می‌شود که البته این قیمت‌ها بسته به میزان عرضه و تقاضای جهانی ممکن است کمتر یا بیشتر شوند.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود