سوئیفت و دانستنی‌های پیرامون آن/ آیا Ripple جایگزین مناسبی برای سوئیفت است؟

سوئیفت (SWIFT) یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که توسط 15  کشور اروپایی و آمریکای شمالی با هدف جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق تلکس در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شدهٔ جهانی راه اندازی شده است و در حال حاضر بیش از ۹٬۷۰۰ (عنوان) بانک و مؤسسهٔ مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو دارد.

جالب است بدانید که به‌طور روزانه در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۸ میلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است

سوئیفت چیست؟

به زبان ساده می توان گفت سوئیفت یک شبکه متمرکز است و وظیفه آن تبادل اطلاعات بین بانک‌های سراسر جهان است.

در واقع هر بانکی که عضو سوئیفت باشد، می‌تواند از طریق سیستم و استاندارهای پیام‌رسانی که در آن تعریف شده، با اعضای دیگرِ این شبکه در ارتباط باشد.

با توجه به این امر می توان اینطور نیست سوئیفت را تعریف کرد که، سامانهٔ سوئیفت بمنظور فرستادن و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شروط عضویت یک کشور در سوئیفت

پیش از آنکه عضویت یک کشور در سوئیفت از سوي هیأت مدیره مورد بررسی قرار گیرد، باید پذیرش سه شرط زیر توسط کشور متقاضی به سوئیفت اعلام شود:

تأسیس سایت سوئیفت:(S.A.P):

باید در صورت نیاز به راه اندازی سایت در کشور متقاضی، محلی به سوئیفت اجاره داده شود تا با هزینه خود یک سایت سوئیفت در آنجا راه اندازی کند.

معافیت مالیاتی:

در ارایه گواهی مبنی بر معافیت از پرداخت مالیات، همانند نرخ مالیاتی در کشورهای مختلف متفاوت است، در صورت رعایت آن، با همه اعضا رفتار یکسان می شود.

خط انتقال دیتا:

یک خط انتقال دیتا بین المللی به منظور انتقال پیام ها از سایت سوئیفت به خارج از کشور حداقل برای اجاره پنج ساله به هزینه سوئیفت باید در اختیارش قرار داد.

تاریخچه سوئیفت

سوئیفت (یا SWIFT، مخفف عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) به معنای «جامعه ارتباطات مالی بین بانکی در جهان» است.

انجمنی که پایگاه اصلی آن در شهر بروکسل در کشور بلژیک واقع شده و در سال ۱۹۷۳ با همکاری ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور جهان ایجاد شده است.

جالب است بدانید که پیش از روی کار آمدن سوئیفت، ارتباط بین بانک‌هایی که از کشورهای مختلف بودند، از طریق تکنولوژی تلکس (Telex) انجام می‌شده است.

در آن زمان تلکس سرعت بسیار پایینی داشت و با توجه به این موضوع که پیام‌ها در آن به‌صورت جمله نوشته می‌شد، گاهی اوقات برداشت‌های اشتباهی از جملات صورت می‌گرفت؛ این برداشت‌های غلط می‌توانستند در شبکه بانکی، خیلی خطرناک و آسیب‌رسان باشند و پس از آن هدف از ایجاد شبکه سوئیفت بهبود ایمنی، محرمانگی و سرعت در ارتباطاتِ بین بانکی برای پرداخت‌های بین‌المللی بود.

 سوئیفت در سال ۱۹۷۷، درحالی‌که تعداد اعضای آن به ۵۱۸ بانک از ۲۲ کشور رسیده بود، رسما کار خود را شروع کرد.

نگاهی به مزایای سوئیفت

  • استاندارد
  • قابلیت اطمینان
  • امنیت
  • سرعت
  • کاهش هزینه ها
  • قابلیت دستیابی
  • تسویه سریع و هم زمان حسابها

 اما چه کسانی از شبکه سوئیفت استفاده می‌کند؟

می توان گفت تقریبا اکثر اعضای سیستم سوئیفت، بانکها هستند اما این سیستم مورد استفاده بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیز قرار می گیرد که عبارتند از :

  • کارگزاران مالی
  • دلالان کارگزاری سهام
  • سیستمهای تصفیه (Clear)
  • شرکتهای حقوقی، موسسات مالی غیربانکی و...

 

 آیا Ripple جایگزین مناسبی برای سوئیفت است؟

 بشر همیشه به دنبال جست‌وجوی روشی برای بهتر و راحت‌تر انجام دادن کارها است؛ بنابراین رد صورتی که یک تکنولوژی برای انسان‌های عصر خود، به اندازه کافی راضی‌کننده نباشد، با آمدن جایگزین مناسب‌تر، کنار گذاشته می‌شود.

این اتفاق یک بار برای سیستم تلکس افتاد که با شکل‌گیری سوئیفت کنار گذاشته شد و با توجه به این موضوع این مسئله می‌تواند توسط ریپل هم برای سوئیفت اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود