کانادا یا آمریکا؛ اقتصاد کدامیک قوی‌تر است؟

همانطور که می دانید واحد پولی کانادا نیز دلار است و این کشور را از جمله کشورهایی می نامند که بزرگترین اقتصاد جهان را داراست اما آیا این کشور را می توان از لحاظ اقتصادی رقیب آمریکا دانست؟

واحد پول کانادا چیست؟

واحد پول کانادا دلار است که دلار کانادا به ۱۰۰ سنت که واحد خرد کشور کانادا است تقسیم میشود، از سوی دیگر اسکناس های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری در این کشور رایج هستند.

دولت فدرال کانادا قانون ارز یکنواخت را در سال ۱۸۷۱، تصویب کرد که یک دلار ملی کانادا جایگزین ارزهای مختلف استان‏ ها شد.

در واقع CAD، که به لونی نیز شناخته می‏ شود، مخفف ارز یا نماد ارز واحد پولی کانادا است که برای نشان دادن واحد پول کانادا استفاده می‏شود و به عنوان یک ارز معیار در نظر گرفته می‏شود، به این معنا که بسیاری از بانک‏های مرکزی در سراسر جهان دلار کانادایی را به عنوان واحد پول کانادا شناخته، ذخیره و نگه می ‏دارند.

 همانطور که گفتیم واحد پول کانادا به دلار است و یک دلار کانادایی از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است و غالباً به صورت دلار کانادا عنوان می‏ شود تا آن را از ارزهای دیگر مانند دلار آمریکا و دلار استرالیا و دلار سایر کشورها متمایز کند.

 واحد پول کانادا یا دلار کانادایی از سال ۱۸۵۸ که استان کانادا اولین پول خرد کانادا را جایگزین پوند کانادا کرد، مورد استفاده قرار گرفت. دلار کانادا با استفاده از سیستم استاندارد طلا یک دلار برابر با ۲۳٫۲۲ گرم، به دلار آمریکا متصل شد.

 پول‌های کانادا در کجا ضرب می‌شوند؟

واحد پولی کانادا در ضرابخانه سلطنتی کانادا واقع در وینیپگ در استان منیتوبا ضرب می‏ شود و در واقع تهیه و توزیع اسکناس‏ها‏ی بانکی به بانک‏ها‏ی سراسر کانادا به عهده BOC است.

 در طرف روی تمام سکه‏ها‏ی کانادایی تصویری از پادشاه سلطنتی انگلیس و در طرف دیگر طرح‏ها‏ی مختلف دارند.

دو سال پس از معرفی لونی که دارای یک حلقه مشترک در جلو است، کانادا تولید اسکناس‏ها‏ی ۱ دلاری را در سال ۱۹۸۹ متوقف کرد. به همین ترتیب در سال ۱۹۹۶ با انتشار سکه‏ ها‏ی دو دلاری به نام تونی، تولید اسکناس‏ها‏ی دو دلاری متوقف شد. بر روی سکه ‏های دو دلاری تصویری از یک خرس قطبی نقش بسته است.

کانادا تولید پنی را در سال ۲۰۱۲ محدود و در سال ۲۰۱۳ به طور کامل متوقف کرد. با این حال وجود این سکه هنوز هم قانونی است. در کشور کانادا هنوز هم معاملات غیر نقدی به پنی انجام می‏شود. واحد پول کانادا به دو دسته سکه و اسکناس تقسیم بندی می‏شود.

سیاست‌‌های پولی و بانک مرکزی کانادا

وظیفه اصلی بانک مرکزی (BoC) که به آن بانک کانادا گفته می‌شود ایجاد رفاه مالی کاناداست؛ و این کار را با تدوین و اجرای سیاست‌های پولی که باعث پایین نگه داشتن و ثبات نرخ تورم در کانادا و حفظ ارزش پول این کشور است انجام می‌دهد.

بانک کانادا در سال 8 بار گزارش سیاست پولی منتشر می‌کند. از اوایل دهه 1990 که سیاست پولی کانادا پایین نگه داشتن نرخ تورم در این کشور بود تا امروز با هدف نرخ تورم 1 درصد همچنان ادامه دارد.

همین موضوع باعث ثبات اقتصادی، حفظ ارزش پول، افزایش اشتغال و بهتر شدن سطح زندگی در کانادا شده و این کشور را به مکانی امن برای کسب و کارهای مختلف و سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

نگاهی به منابع طبیعی و اقتصاد کانادا

منابع طبیعی عمده این کشور  را می توان گاز طبیعی، نفت، طلا، زغال سنگ، مس، سنگ آهن، نیکل، پتاس، اورانیوم و روی به همراه چوب و آب دانست.

کانادا دارای منابع عظیم شناخته شده نفت و گاز و همچنین بزرگترین صادر کننده مواد معدنی در جهان است و در این راستا می توان گفت رتبه های اول تا پنجم جهان در زمینه تولید اورانیوم، روی، نیکل، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، طلا، سرب و نقره متعلق به کشور کانادا است.

 کانادا همواره در لیست ۵ کشور برتر اقتصادی در گروه کشورهای جی ۷ بوده و در لیست کشورهای جی۲۰ بهترین کشور برای انجام بیزینس می‌باشد.

بزرگترین صنایع کانادا املاک و مستغلات، معدن، و تولید است. سهم وسیعی از تولید ناخالص داخلی کانادا از تجارت بین‌المللی حاصل می‌شود و بزرگترین شرکای تجاری کانادا ایالات متحده، چین و بریتانیا، ژاپن و مکزیک هستند.

 

آیا اقتصاد کانادا قوی‌تر از اقتصاد آمریکا است؟

با توجه به اینکه کانادا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان محسوب می شود اما اقتصاد آن قوی تر از آمریکا نیست. 

در واقع تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2021، 22.6 تریلیون دلار است در حالی که کانادا تولید ناخالص داخلی آن 1.6 تریلیون است و این آمار ثابت می‌کند اقتصاد آمریکا در چه وضعیتی به سر می‌برد. اما نباید فراموش کرد کانادا در جمع 10 اقتصاد برتر دنیا است.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود