معضلی به نام پروژه‌های دو نقشه‌ای در پروژه‌های ساختمانی کشور

رئیس انجمن سازندگان راه و ساختمان گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در حوزه ساخت و ساز کشور، پروژه‌های دو نقشه‌ای است که باعث کاهش نگهداشت ساختمان و تحمیل هزینه‌های زیاد شده است.

به گزارش خبرنگار روزمرگی اقتصاد، شیبانی رئیس انجمن سازندگان راه و ساختمان با اشاره به وجود پروژه‌های دو نقشه‌ای در ساخت و ساز کشور گفت: در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی شاهد اجرای ساخت و ساز از طریق دو نقشه هستیم به طوری که سازنده پیش از اجرا یک نقشه متناسب با ضوابط و مقررات ساختمانی ارائه می‌کند اما در حین اجرا یک نقشه خلاف مقررات و ضوابط ساختمانی و مغایر با قوانین ارائه می‌کند.

وی افزود: مرجع صدور پروانه شهرداری است که متاسفانه در حین اجرا برای این‌ها پروانه صادر می‌کند و مانع از تخلف نمی‌شود.

شیبانی گفت: در صورتی که طرح تفصیلی ساختمان‌ها ایراد دارد باید مانع از اجرای آن شد و شهرداری باید از بروز تخلف در این حوزه جلوگیری کند اما متاسفانه شاهد شهر فروشی و ایجاد درآمد پایدار از این طریق توسط این دستگاه هستیم.

یکی از عوامل بازدارنده در حوزه رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، بحث تامین مالی و سرمایه گذاری است و در صورتی که نگهداشت ساختمان و کنترل سیستمی در پروژه‌های ساختمانی به صورت کامل رعایت شود شاهد معافیت‌های مالیاتی و کاهش عوارض ساختمانی و بیمه‌های ساختمانی برای سازندگان خواهیم بود و در صورتی که این قانون به درستی اجرا نشود شاهد از دست رفتن منابع و سرمایه‌ها و از سوی دیگر ابزارهای تنبیهی خواهیم بود.

به گفته وی کارفرمایانی که در حوزه ساخت و ساز شهری مرجع صدور پروانه‌های ساختمانی هستند باید به سمت اجرای کامل مقررات ملی ساختمان و مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان بروند. باید نهادهای اجتماعی را برای اجرای این مبحث قانونی هماهنگ کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه نگهداشت ساختمانی متاسفانه هنوز جایگاه شایسته‌ای برای آنها تبیین نکرده‌ایم. باید برای حفظ سرمایه‌های مردم و حفظ سرمایه‌های ملی و ایجاد صرفه اقتصادی این موضوع را دستگاه‌های متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی در اولویت خود قرار دهند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود