دانستنی‌های مصالح ساختمانی؛

چوب مصنوعی چگونه ساخته می‌شود؟

اگر بخواهیم به صورت کلی توضیح دهیمم که چوب مصنوعی چیست و چه انواعی دارد باید مطلب را اینطور آغاز کنیم که چوب مصنوعی به  هر یک از انواع کالاهای چوبی دست ساز ساخته شده در صنعت ساختمان و دکوراسیون گفته می شود.

در واقع این محصولات در قرن نوزدهم معرفی شدند و کاملاً شیوه و دنیای نجاری و کار با چوب را دچار تغییر و تحول کردند.

راحت ترین مثالی که از چوب های مصنوعی می توان ارائه کرد، محصولات کامپوزیتی هستند که به عنوان جایگزین با دوام چوب طبیعی شناخته می شوند.

ممکن است محصولات چوبی مصنوعی با الهام از نوآوری معاصر، حاوی فرآورده های چوبی باشند که از روکش های پلاستیک، وینیل یا آلومینیوم ساخته  شده اند.

مزایای چوب مصنوعی

چوب مصنوعی مقاوم در برابر نفوذ حشرات است. نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد و می توان آن را با آب شستشو داد. چوب مصنوعی کپک نمی زند و پوسته نمی شود. حتی در صورت کپک زدگی با آب و صابون شسته می شود. محصولات چوبی مصنوعی هرگز نیازی به سمباده زدن، خراش دادن و رنگ آمیزی ندارند، اما برای تغییر رنگ چوب می توان آن را رنگ کرد. کیفیت بالا و دوام چوب مصنوعی، باعث شده تا گزینه ای مناسب برای چوب طبیعی باشد. بیشتر محصولات چوبی مصنوعی برای مصارف خارجی طراحی شده اند.

این محصولات به دلیل سنگینی و تراکم بالا، در برابر تقسیم، ترک خوردگی یا پیچ خوردگی به خوبی  مقاومت می کنند. برش چوب مصنوعی با استفاده از ابزارهای رایج نجاری، ساخت وسایل مورد نیاز پروژه ها را تسریع می کند. چوب های مصنوعی با طول های استاندارد بیش از ۴ متر  در ساخت نرده ها و پروژه های بیرونی بیشتر استفاده می شوند. در تخته های طبیعی که بیش از ۴ متر طول دارند، به سختی میتوان انحنا یا خمیدگی ایجاد کرد. اشکالات مختلف چوب مصنوعی برای خمیدگی های بزرگتر، براکت ها، بست ها و سایر سخت افزارهای مورد نیاز به کار می روند، زیرا قابلیت پشتیبانی از وزن اضافی را دارند.

معایب چوب مصنوعی

چوب مصنوعی ممکن است صنعتی به نظر برسد، در واقع این چوب از الگوهای طبیعی، زیبایی و جذابیت چوب واقعی برخوردار نیست.

انواع چوب مصنوعی

امروزه در صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز اکثر ساختمان‌ها و مراکز اداری که قصد دارند از چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی محل مورد نظر خود استفاده کنند؛ از چوب مصنوعی استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نیاز مردم نسبت به استفاده از چوب مصنوعی بسیار بالا است؛ پس در نتیجه این چوب‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

 

ام دی اف

ام دی اف از جمله پرطرفدارترین انواع چوب‌های مصنوعی است که از آن در طراحی‌های داخلی و آشپزخانه و همچنین مبلمان استفاده می‌کنند.

برای ساخت ام‌دی‌اف یک فیبر فشرده را با چگالی متوسط تهیه می‌کنند و آن را با استفاده از ضایعاتی که از چوب به دست می‌آورند به همراه رزین در دمای بالا قرار می‌دهند تا بتوانند ام‌دی‌اف را تشکیل بدهند و افراد می توانند متناسب با سلیقه‌ای که دارند هر نوع روکش روی آن‌ها قرار دهید و انواع طرح‌ها و رنگ‌ها را برای آن قرار دهید.

از سوی دیگر به دلیل اینکه رنگ و طرح روی‌ام دی اف را بسیار زیاد است می توان به راحتی از آن در تجهیزات داخلی مانند درها، کابینت‌ها و موارد دیگر استفاده کرد.

برای آنکه بتوانند‌ ام دی اف را تشکیل بدهند از رزین، آب و موم پارافین و همچنین فیبر چوب استفاده می‌کنند. این ام‌دی‌اف ویژگی‌های مثبتی دارند که آن‌ها عبارتند از: مقاومت‌پذیری بالا در برابر آب و گرما و رطوبت. همچنین معایبی دارد که آن‌ها عبارتند از: آلرژی‌زا بودن.

 

نئوپان

از جمله چوب‌های مصنوعی که امروزه از آن استفاده می‌کنند نئوپان است که از خرده‌های چوب با چگالی بسیار پایین تهیه می شود.

 برای اینکه بتوانند چوب‌های نئوپان را بسازند نیاز دارند تا رزین و خرده‌های چوب را در حرارت بالا تحت فشار قرار دهند تا بتوانند این چوب‌ها را تهیه کنند.

توجه  داشته باشید که می توان از نئوپان بدون روکش نیز استفاده کرد، البته متناسب با نیازی که دارید می‌توانید از چوب مصنوعی برای روکش نئوپان استفاده کنید که در این حالت برای ساختن میز و کمد کتابخانه می‌توانید از این نوع چوب‌ها استفاده کنید.

 

کامپوزیت

از دیگر انواع چوب مصنوعی که آن را با استفاده از ضایعات چوب و موارد دیگر می‌سازند، کامپوزیت‌ها هستند.

برای تهیه این چوب از تراشه‌های پلاستیکی یا خرد شده رزین، چسب، تراش‌های چوبی و خاک اره استفاده می‌کنند و این مواد را با استفاده از گرما و فشار به یکدیگر متصل می‌کنند تا بتوانند یک ماده بسیار مقاوم و قوی را به دست بیاورند.

مقاومت و دوام این چوب‌ها در برابر هوا و رطوبت بسیار زیاد است. امروز چوب کامپوزیت در سه رنگ قهوه ای، سبز یا برنزه تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود