معرفی مشاغل پردرآمد؛

مهندسی نفت؛ رشته‌ای که در حال تغییر است!

از جمله مشاغل پردرآمد چه در ایران و چه در سایر کشورها مهندسی نفت است که حال با اسامی مختلف شناخته می شود اما چه گرایش هایی در انتظار دانشطلبان این رشته وجود دارد.

رشته مهندسی نفت 

مهندسی نفت (Petroleum engineering) رشته‌ای از مهندسی است که به فعالیت‌های مربوط به تولید هیدروکربن‌ها مربوط می‌شود و می‌تواند نفت خام یا گاز طبیعی باشد.

توجه داشته باشید که در میان اکتشاف و تولید در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز قرار دارد، بدین معنا که اکتشاف، توسط دانشمندان زمین، و مهندسی نفت، دو رشته اصلی زیرسطحی صنعت نفت و گاز هستند که بر به حداکثر رساندن بازیابی اقتصادی هیدروکربن‌ها از مخازن زیرسطحی تمرکز دارند.

مهندسین نفت در مورد اکتشاف دنبال راه هایی هستند که بیشترین میزان استراخ و کمترین میزان خطر و آلودگی برای محیط زیست را داشته باشد.

جالب است بدانید که طی سال های گذشته به‌دنبال تغییراتی که در رویکرد سرمایه‌ها به‌سوی منابع جدید انرژی صورت گرفته‌است و خاصیت فراوان برای صنایع گوناگون دارد، بسیاری از دانشگاه‌ها همچون استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا این رشته را به مهندسی منابع انرژی تغییر نام داده‌اند، زیرامباحث طرح‌شده در انرژی زمین‌گرمایی و سایر انرژی‌های نوین کماکان بسیار نزدیک به‌این رشته است.

 

الزاماتی برای تبدیل‌شدن به مهندس نفت

اولین گام، کسب مدرک کارشناسی در رشته‌ی مهندسی یا رشته‌های مشابه است.

مهندسان پس از فارغ‌التحصیلی در دوره‌ی کارشناسی می‌توانند در آزمون ارشد مهندسی نفت شرکت کنند و یا به دنبال کارآموزی یا اشتغال در صنعت مهندسی باشند.

مهارت ها که شامل مهارت های مختلف می شود:

  • مهارت‌های تحلیلی: این مهندسان باید برای طراحی و بهبود تأسیسات فراوری نفت، حجم زیادی از داده‌های فنی را جمع‌آوری، ثبت و تحلیل کند.  
  • مهارت حل مسئله: این مهندسان باید توانایی رفع مشکلات ناشی از طرح‌ها و روش‌های خود را داشته‌باشند.
  • نوآوری: با پیشرفت صنعت، افراد شاغل در این حوزه ملزم به توسعه‌ی روش‌های خود هستند.
  • مهارت‌های ارتباطی: مهندسان نفت همواره با پیمان‌کاران، مشتریان و سایر مهندسان در ارتباط‌ هستند.

ماهیت رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت ترکیبی از نوآوری ، اکتشاف و گسترش است.

دانشجویان مهندسی نفت در طول دوران تحصیل این موضوع را می آموزند که چگونه روش های استخراج نفت و گاز را طراحی کرده و آن ها را برای بهینه سازی بیشتر توسعه دهند.

توجه داشه باشید که مهندسی نفت در واقع یه کارگروهی است که به طرز فکر خلاق نیاز دارد تا بتواند با استفاده از ابتکار برای استخراج نفت و گاز دنیا را تغییر دهد.

در واقع رشته مهندسی نفت با بسیاری از رشته های فنی دیگر مانند شیمی، مکانیک و مهندسی عمران همپوشانی دارد. یک مهندس نفت با استفاده از ابر رایانه ها به تجزیه و تحلیل داده های اکتشافی می پردازد و رفتارهای مخزن را می تواند شبیه سازی کند. علاوه بر تجزیه و تحلیل می توانند در عملیات خط تولید و حفاری مراکز نفتی هم نقش داشته باشند.

گرایش های مختلف مهندسی نفت

گرایش مهندسی بهره برداری از منابع نفت در ایران

به دلیل افت بیشتر مخازن نفتی در ایران، نیازمند مشاوره متخصصانی هستیم تا از طریق استفاده از روش های اصولی و علمی از این مخازن بهره برداری کنیم. در واقع مهندسین بهره برداری از منابع نفت کمک می کنند تا بهره برداری نفت از سطح زمین را به طور طبیعی انجام دهند.

گرایش مهندسی مخازن نفت

مهندسان مخازن نفت به بررسی میزان نفت و گاز موجود در سطح زمین، فشار دما و عمق می پردازند. گزارش های صحیح این مهندسان کمک بزرگی به مهندسین بهره برداری از نفت برای بهره برداری می کند.

گرایش مهندسی اکتشاف نفت

اولین قدم قبل از بهره برداری از مخازن نفتی این است که کشف کنیم در کدام مناطق نفت وجود دارد. در واقع مهندسین مهندسی اکتشاف نفت از طریق وارد کردن امواج صوتی به عمق زمین و امواج برگشتی متوجه وجود یا عدم وجود نفت در ان منطقه می شوند.

گرایش مهندسی حفاری

طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات بر عهده مهندسین حفاری است. طراحی این تجهیزات باید طوری باشد که اثرات منفی روی محیط زیست نداشته باشد و علاوه بر کاهش هزینه حفاری، بیشترین کارایی را داشته باشد.

 وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقت در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا امکان پذیر است.

 بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی نفت در ایران

 با توجه به کشف روز افزون مخازن نفتی و گازی در کشور و گسترش سرمایه گذاری های بیشتر در این حوزه، انتظار می رود که استخدام این مهندسان افزایش پیدا کند.

نخستین بازار کار برای این دسته از فارغ التحصیلان وزارت نفت است، که در حال حاظر این شرکت تنها افراد با سطح علمی دانشجویی خوب تقریبا 70% را جذب می کند. دیگر فارغ التحصیلان می توانند تغییر رشته به سمت مهندسی شیمی بدهند و جذب صنایع شیمیایی شوند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود