بیکارترین رشته‌های ایران؛

نگاهی به رشته فیزیک و ماهیت آن

رشته فیزیک دارای 21 درصد بی کار است و از این رو نام این رشته در میان رشته هایی قرار گرفته است که بی کارترین فارغ التحصیلان را دارد. اما چچقدر با این رشته آشنا هستید؟

رشته فیزیک، رشته کاملا چالش برانگیز است که نیازمند کار در فضاهای متفاوت دانشگاه، از جمله آزمایشگاه ها، کارگاه ها و کلاس است.

فیزیک از جمله رشته های علوم پایه ای محسوب می شود که فیزیکدانان به تحقیق درباره پدیده های طبیعی، ارائه فرضیه های جدید و انجام آزمایش های متفاوت می پردازند.

به طور کلی ارائه این رشته در دانشگاه در جهت بررسی عمیق تر مباحث فیزیکی آموخته شده در دوران دبیرستان است.

گرایش رشته فیزیک در مقطع کارشناسی

  • حالت جامد و ماده چگال
  • فیزیک اتمی و مولکولی
  • فیزیک ذرات بنیادی
  • فیزیک هسته ای
  • گرانش و فیزیک نجومی

لازم به ذکر است در این رشته به علت محدودیت تعداد واحدهای تخصصی گرایش ها، در این مقطع تفاوتی میان گرایش ها به وضوح دیده نمی شود، در واقع آنچه در مقطع کارشناسی فیزیک مطالعه می شود بیشتر عمیق کردن مباحثی از فیزیک است که دانش آموزان در دبیرستان آموخته‌اند.

 فیزیک دانشگاهی بر پایه کتاب فیزیک هالیدی و برخی کتاب های دیگر که به زمینه‌های فیزیک مدرن می‌پردازد، قرار گرفته و در صورتی که فردی این کتاب را بداند یعنی مدرک لیسانس را در دستانش دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیک

شاید اینطور به چشم نیاید اما فیزیک، یک رشته بسیار مهم و پراهمیت است که پیدا کردن شغل مناسب در آن وابسته به اهداف فرد فارغ التحصیل و نوع کاری که به دنبال آن است، محسوب می شود.

فارغ التحصیل رشته فیزیک در خصوص موضوعاتی مانند سازنده های اتمی یا نیروی گرانش به تحقیق می پردازد و سعی می کنند تا با ارائه نظریه ها و مدل های علمی جدید این علم را ارتقا ببخشند.

گروهی از فیزیکدانان نیز به تولید و توسعه تجهیزات پزشکی مشغولند. اما بخش عمده ای از فارغ التحصیلان رشته فیزیک با همکاری دانشمندان، مهندسان و تکنسین های دیگر در تیم های پژوهشی به انجام تحقیقات علمی جهت افزایش دانش علمی پرداخته اند.

همچنین دانش آموختگان این رشته با مباحث مکانیک و الکتریسیته آشنایی دارند و می توانند در بسیاری از محیط های کاری مرتبط با این دو رشته نیز مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود