معرفی خودرو؛

KMC A5؛ خودرویی اسپرت با رانندگی لذتبخش

 یکی از چند شرکتی که پس از ورشکستگی اروپایی ها  توسط چینی‌ها خریداری شد، برند ایتالیایی SVVM بود که توسط شرکت شین‌ری چین خریداری شد، برندی ایتالیایی که در گذشته به تولید موتورسیکلت می‌پرداخت اما چینی‌ها تصمیم گرفتند که از برند آن برای تولید خودرو استفاده کنند و نام آن را به SWM تغییر دهند.

در واقع این برنداز میانه دهه دوم قرن بیست و یکم تا به امروز در زمینه تولید خودروهای مختلف فعال است.

نخستین محصول این برند ایتالیایی – چینی پس از احیا، یک کراس‌اوور کوچک به نام SWM G01 بود، خودرویی که در سال 2016 میلادی به بازار معرفی شد و پس از مدتی نیز توانست به ایران راه یابد.

این کراس‌اوور در دو نسخه ساده و اسپرت تولید می‌شد که نسخه اسپرت همانند خودروهای لکسوس، با پسوند F متمایز شده بود.

 تولید اس دبلیو ام G01 در ایران از سال 1399 آغاز و تا نیمه سال 1400 ادامه داشت اما با این حال شرکت تولید کننده همانند گذشته نتوانست کارنامه خوبی در زمینه مونتاژ و عرضه خودرو بر جای بگذارد اما پس از مدتی این خودرو از سوی شرکتی دیگر اجازه مونتاژ گرفته و تحت عنوان  KMC A5 به حیات خود ادامه داد.

شرکت ایرانی تنها نسخه اسپرت این خودرو یعنی SWM G01F را به تولید می‌رساند، بنابراین روند تولید نسخه ساده برای همیشه متوقف باقی خواهد ماند و از سوی دیگر انتظار داریم تا KMC A5 به همراه دیگر کراس‌اوور جدید یعنی KMC X5، سهم بازار این خودروساز را در آینده نزدیک افزایش دهند.

طراحی KMC A5

همانطور که اشاره شد KMC A5 نسخه اسپرت اس دبلیو ام G01 محسوب می شود، بنابراین ظاهر آن کاملا شبیه به SWM G01F خواهد بود.

کیت بدنه اسپرت در تمام بخش‌های خودرو تاثیرگذار است، به نحوی که یافتن شباهت میان نسخه ساده و اسپرت این خودرو دشوار است.

این طراحی اسپرت که در سال 2018 میلادی انجام شده است، همچنان برای مخاطب ایرانی جذابیت دارد، از آن‌جایی که طراحی KMC A5 متعلق به چند سال گذشته است، چراغ‌های روشنایی اصلی همچنان سرجای خودشان قرار دارند.

سبک طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره این کراس‌اوور به خودروهای آئودی شباهت دارد که این سبک از طراحی برای مخاطبان ایرانی جذاب خواهد بود.

در نمای جانبی، KMC A5 نمایی منطقی و منظم را به نمایش می‌گذارد که با استفاده از چند خط شکسته، به یک خودرو اسپرت تبدیل شده است. این بخش از طراحی کی ام سی A5 نیز به سوپرمینی‌های اروپایی شباهت دارد و یک هاچ‌بک بزرگ را به نمایش می‌گذارد. در بخش عقب، خروجی‌های دوگانه اگزوز با ابعاد نسبتا بزرگ خود توجه کاربر را به خود جلب می‌کنند. طراحی چراغ‌های عقب برخلاف نمای جلو و عقب، به خودروهای آسیایی شباهت دارد. حجم تغییرات کیت بدنه در این بخش بسیار چشمگیر است و خطوط شکسته بسیاری را می‌توان در قسمت عقب خودرو مشاهده کرد.

مشخصات فنی KMC A5

مشخصات فنی کی ام سی A5 در مقایسه با SWM G01F در بخش موتور تحول آنچنانی را تجربه نکرده است، یعنی همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۵ اسب بخار در محصول کرمان موتور هم انجام وظیفه می‌کند.

البته نهایت گشتاور این موتور نسبت به قبل مقداری کاهش دارد و از ۲۳۰ به ۲۱۲ نیوتن.متر رسیده است. علت این کاهش گشتاور را احتمالا باید در بحث تغییر گیربکس جستجو کرد. جعبه دنده کی ام سی A5 از نوع ۷ سرعته دو کلاچه روغنی است و دیگر اثری از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

این تغییر شاید برای طرفداران این محصول چندان خوشایند نباشد، چرا که گیربکس‌های دو کلاچه چینی فعلا نتوانسته‌اند از لحاظ استهلاک شرایط مقرون به صرفه و قابل قبولی را برای مشتریان ایرانی فراهم کنند. بنابراین حضور یک گیربکس اتوماتیک معمولی روی کی ام سی ای ۵ احتمالا می‌توانست در بلندمدت استهلاک کمتری از نظر تعمیرات و نگهداری جعبه دنده برای مشتری ایجاد کند و نسبت به گیربکس دو کلاچه دردسر کمتری به وجود آورد.

با توجه به استفاده از گیربکس دو کلاچه تر انتظار داریم که یکی از نقاط ضعف اصلی اس دبلیو ام یعنی شتاب‌گیری نامناسب آن برطرف شده باشد.

در بحث تجربه رانندگی هم باید بدانید که این محصول سواری نسبتا نرم‌تری در مقایسه با رقبا دارد و تجربه سواری لذت‌بخش‌تری برای سرنشینان به وجود می‌آورد.

از لحاظ پایداری و هندلینگ در سرعت‌های عادی و متعارف هم وضعیت کی ام سی A5 قابل قبول است و پایداری اطمینان‌بخشی در آن احساس می‌شود. هرچند که در سرعت‌های بالا به دلیل ارتفاع بدنه باید مواظب حرکات عرضی و ناپایداری‌هایی احتمالی بود.

در مجموع باید گفت که مشخصات فنی کی‌ ام‌ سی A5 در بازار امروز ایران معمولی است و همچون دیگر محصولات چینی از پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس دو کلاچه استفاده می‌کند که شاخصه‌های فنی چندان برجسته‌ای برای یک کراس اوور چینی در بازار امروز محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود