وضعیت اقتصادی در کشور گرجستان به چه صورت است؟

شاید بهتر باشد برای درک بهتر وضعیت اقتصادی حاکم در گرجستان این کشور را بیشتر بشناسید، البته ما در ادامه اطلاعات مفید و مختصری درباره این کشور به شما ارائه خواهیم داد:

 سفری کوتاه به گرجستان

شاید جالب باشد که بدانید گرجستان با پایتختی شهر تفلیس  کشوری واقع در هر دو قاره آسیا و اروپا است و کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان از جمله همسایگان گرجستان محسوب می شوند.

این کشور از جمله مقاصد گردشگری و توریستی بسیاری از علاقه مندان است که می توان این موضوع را زمینه رشد اقتصادی آن در نظر گرفت.

اکثر مردم گرجستان پیرو دین مسیحیت هستند، گرجی ها در واقع بزرگترین قوم در گرجستان هستند و سایر قومیت های گرجستان شامل آذربایجانی ها، ارمنی ها و روس ها هستند.

گرجستان کشوری است که بیشترین تعداد کلیسا را در یونسکو به نام خود ثبت کرده است و اماکن تاریخی بسیاری دارد که باعث جذب گردشگران زیادی شده است.

این کشور از جمله کشورهایی است که در سر حد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته و سعی می کند تا به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا شناخته شود، گرجستان در شرق دریای سیاه قرار گرفته و به عنوان یکی از جذاب ترین کشورهای توریستی در جهان شناخته می شود. 

گرجستان همانند ترکیه یک کشور اوراسیایی محسوب می شود و با توجه به این موضوع می توان گفت که بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر در اروپا واقع شده است.

باتوجه به مطالعات جغرافیایی، این کشور در منطقه قفقاز قرار گرفته و در بخش‌های شمالی با کشور روسیه همسایه است.

 

 نگاهی به اقتصاد کشور گرجستان

اقتصاد کشور گرجستان به دلیل برخورداری از امتیازاتی همچون موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب، دارای کشاورزی پیشرفته، معادن، بهره‌برداری از صنایع و صنعت گردشگری از ثروتمندترین جمهوری‌های شوروی سابق محسوب می شد و مردم آن از استاندارد زندگی بالایی برخوردار بودند.

اما پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، وقوع جنگ‌های داخلی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی، اقتصاد گرجستان را به عنوان یک کشور تازه استقلال یافته با بحرانی شدید مواجه کرد.

آماری از تجارت گرجستان

امتیاز آزادی اقتصاد کشور گرجستان  71.8 است که با توجه به این عدد اقتصاد آن را بیست و ششمین اقتصاد آزاد جهان در شاخص سال 2022 می کند.

گرجستان در میان 45 کشور منطقه اروپا رتبه هجدهم را دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است و طی چند سال گذشته ، رشد اقتصادی گرجستان به جز سال 2020 ( به دلیل همه گیری بیماری کورونا ) قوی و رو به شد بوده است و می توان این کشور را از لحاظ رشد اقتصادی سردمدار دانست.

در واقع می توان اینطور گفت که به لطف اصلاحات اقتصادی و دموکراتیک که توسط انقلاب مسالمت آمیز گل سرخ انجام شد اقتصاد کشور گرجستان ، از یک وضعیت تقریبا شکست خورده در سال 2003 به یک اقتصاد بازار خوب در سال 2014 حرکت کرد و از آن زمان نیز تا به حال به پیشرفت اقتصادی خود ادامه داده است.

طبق آمار و ارقام موجود و پیش بینی های صورت گرفته امید است که گرجستان طی سال های آینده نیز این نرخ رشد اقتصادی را حفظ کرده و بتواند به یک بازار سرمایه گذاری بسیار خوب و عالی مبدل شود.

تولید ناخالص داخلی گرجستان چقدر است؟

تولید ناخالص داخلی اسمی ( GPD ) گرجستان به 60.23 میلیارد لاری ( 18.7 میلیارد دلار / 16.94 میلیارد یورو ) در سال 2021 رسید که 22.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت .

در حالی که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی نیز 10.4 درصد افزایش یافته که در نهایت تمامی این آمار نشان از حرکت درست و رو به جلوی اقتصاد دانان و دولت این کشور در راستای شکوفایی اقتصاد کشور گرجستان دارد.

 

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود