اقتصاد ازبکستان در چه زمینه‌ای بیشترین رشد را تجربه کرده است؟

 ازبکستان از جمله کشورهای دارای معدن طلاست که سبب شده آن را در رتبه های تک رقمی این حوزه قرار دهد. اما ازبکستان و اقتصاد آن چگونه است؟

معرفی کشور ازبکستان

ازبکستان کشوری است که در آسیای مرکزی قرار گرفته است و پنجاه و ششمین کشور بزرگ جهان و با جمعیتی حدود ۳۳ میلیون، چهل و دومین کشور پر جمعیت به شمار می‌رود.

از لحاظ جغرافیایی ازبکستان از شمال با قزاقستان، از شمال‌شرقی با قرقیزستان  از جنوب‌شرقی با تاجیکستان، از جنوب با افغانستان و از جنوب‌غربی با ترکمنستان همسایه است و پایتخت آن، تاشکند است.

زبان رسمی مردم ازبکستان، ازبکی است و دین بیشتر ساکنان را اسلام است و زنان بیش از نیمی از جمعیت ازبکستان را تشکیل می‌دهند که ۸۰ درصد از آنها جزو افراد شاغل محسوب می‌شوند و نوع حکومت ازبکستان جمهوری تک حزبی است و رئیس جمهور در راس حکومت و نخست‌ وزیر در راس دولت قرار می‌‌گیرند.

اقتصاد ازبکستان

مردم کشور ازبکستان در معاملات خود از واحد پول سوم ازبکستان (UZS) استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که معدن طلای مورونتا در کویر قزل‌قوم ازبکستان، بزرگ‌ترین معدن طلای روباز جهان است و با تولید سالانه ۶۶ تن، در جایگاه دومین تولیدکننده طلای جهان قرار دارد.

در واقع ازبکستان دارای چهارمین ذخیره بزرگ طلا در جهان است و این کشور سالانه ۸۰ تن طلا از معادن استخراج می‌کند که در دنیا هفتم است.

ذخایر مس ازبکستان نیز در جهان دهم و ذخایر اورانیوم آن دوازدهم است.

از سوی دیگر تولید اورانیوم این کشور در دنیا هفتم است و رتبه یازدهم را در زمینه تولید گاز طبیعی در دنیا دارد که با توجه به این موضوع ازبکستان دارای ذخایر قابل توجه استخراج نشده نفت و گاز است.

در واقع انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۲۳ درصد از بخش‌های انرژی ازبکستان را تشکیل می‌دهند و از این میزان ۲۱٫۴ درصد آن مربوط به نیروی برق‌آبی و دو درصد دیگر مربوط به انرژی خورشیدی است. 

 از سوی دیگر نیز ازبکستان از تولیدکنندگان عمدهٔ پنبه در جهان است.

فراورده‌های صادراتی ازبکستان شامل پنبه، طلا، انرژی، کودهای معدنی، فلزات آهنی و غیرآهنی، منسوجات، محصولات غذایی، ماشین‌آلات و خودرو است که به کشورهای روسیه (۲۳٫۸٪)، لهستان (۱۱٫۷٪)، چین (۱۰٫۴٪)، ترکیه (۷٫۷٪)، قزاقستان (۵٫۹٪)، اوکراین (۴٫۷٪) و بنگلادش (۴٫۳٪) صادر می‌شود.

در واقع چین و ازبکستان چند قرارداد به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در حوزه جاده ابریشم امضا کرده‌اند و دو کشور پیش‌تر نیز در اجرای طرح‌های زیربنایی با یکدیگر همکاری داشته‌اند که از جمله این طرح‌ها می‌توان به ساخت تونلی به طول ۴۷ کیلومتر در ازبکستان اشاره کرد.  

واحد پول ازبکستان

واحد پول این کشور سوم ازبکستان است و هر سوم ازبکستان معادل ۰٫۰۰۰۰۸۸ دلار آمریکا و هر دلار معادل ۱۱٬۳۲۷ سوم است.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود