دلار کانادا در اقتصاد جهان چه نقشی دارد؟

کانادا کشوری در قاره آمریکاست که در رده یازدهم اقتصاد در جهان ایستاده است. واحد پول این کشور دلار است، دلاری که گویا در جهان پر اهمیت است و در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد که دلار این کشور چه نقشی در اقتصاد جهان دارد؟ 

کانادا کجاست؟

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است که از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده‌ است.

کشوری که از شرق تا اقیانوس اطلس، از غرب تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی گسترده‌ است و از جنوب با ایالات متحده آمریکا همسایه است و عنوان چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی را یدک می کشد.

 مرز مشترک کانادا با ایالات متحده، طولانی‌ترین مرز زمینی در جهان است و پایتخت آن اُتاوا و تورنتو بزرگ‌ترین شهر آن کشور است.

اقتصاد کانادا به چه صورت است؟

کانادا با تولید ناخالص داخلی سهمی در حدود ۱٫۷۹ تریلیون دلار در رده یازدهم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.

این کشور از جمله کشورهای عضو گروه هشت و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است و دارای منابع معدنی غنی، صنایع پیشرفته (همچون خودروسازی، صنایع شیمیایی و نفت، صنعت غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی و شیلات) و محصولات فراوان کشاورزی (از جمله گندم، دانه‌های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون) است.

کانادا از نظر صنعت و فناوری، کشوری پیشرفته‌ است که سیستم اقتصادی آن به شدت به خصوص در بخش بازرگانی و داد و ستد به ایالات متّحده وابسته است، به نحوی که این امر سبب شده است که این کشور رابطهٔ اقتصادی پیچیده و بلندمدتی را با این کشور داشته باشد - وابستگی این کشور به بخش منابع طبیعی گران‌بهایش نیز بسیار زیاد است.

 مجموع صادرات کانادا در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴۶ میلیارد دلار و واردات آن حدود ۴۵۳ میلیارد دلار بوده‌است.

 

 واحد پول کانادا چیست؟

مانند بسیاری از کشورهای قاره آمریکا، یکای پول رایج کانادا دلار است که در انگلیسی به آن Canadian dollar  گفته می‌شود و هر دلار کانادا معادل ۰٫۷۹۲ دلار آمریکاست.

 علامت اختصاصی این ارز $ است و با کد CAD نشان داده می‌شود و گاهی نیز از علامت‌های CA$، Can$ یا$C برای مشخص کردن دلار کانادا از سایر ارزهایی که دلار نام دارند استفاده می شود.

هر واحد پول کانادا به صد قسمت تقسیم می‌شود که سنت نام دارد و آن را با ¢ مشخص می‌کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که یکی از نکات مهم دلار این کشور، محبوبیت آن بین بانک‌های مرکزی به دلیل ثبات نسبی اقتصاد کانادا و جایگاه مستقل دولت این سرزمین و عدم دخالت آن در نرخ ارز است که به اعتبار این واحد پولی افزوده است.

 یکای اصلی پول کشور کانادا دلار است، اسکناس‌های ۲ دلاری که در حال حاضر به صورت سکه قابل استفاده است، ۵ دلاری، ۱۰ دلاری و ۲۰ دلاری است، اما اسکناس‌های ۵۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری نیز رایج است.

سکه‌های کانادایی شامل پنی (یک سنت)، نیکل (پنج سنت)، دایم (ده سنت)، کوارتر (بیست و پنج سنت)، لونی (یک دلار) و تونی (دو دلار) می‌باشند.

اهمیت دلار کانادا در اقتصاد جهان

ارزش بالای دلار کشور کانادا سبب شده است که پس از دلار آمریکا، یورو، ین و پوند، این ارز پنجمین ارز جایگزین جهان باشد و دو درصد سهم جهانی را از آن خود کند.

با توجه به این موضوع بد نیست بدانید که همپایی این پول با دلار آمریکا و کاهش ارزش پول آمریکا، به این ارز اهمیت دوچندانی داده است.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود