دانستنی‌های ساختمانی!

ساخت ساختمان‌های چوبی چه مزایایی دارد؟

همانطور که شاید توجه کرده باشید و بدانید اغلب ساختمان‌ های چوبی در بخش های شمالی ایران کاربرد دارد.

 کلبه های چوبی در شمال ایران که زیبایی خاصی را به این خطه عرضه کرده است اما با توجه به منابع چوب و میزان استفاده از متریال در این نوع ساختمان ها در حال حاضر خیلی کمتر از چوب نسبت به بقیه مصالح استفاده می شود و این موضوع نیز به دلیل علت کمبود منابع است.

همانطور که می دانید استفاده از سازه های چوبی از قدیم در همه کشورهای دنیا امری رایج و طبیعی بوده است و امروزه سازه های چوبی یکی از پرطرفدار ترین سازه های موجود در دنیا است که حتی با وجود کمبود منابع در حدود بیش از 2میلیارد خانه را با استفاده از این سازه ها پیاده سازی و اجرا کرده اند.

جالب است بدانید که این دست از سازه ها بر خلاف باور عموم حتی برای سازه های ساختمانی تا 10طبقه نیز کاربرد دارند.

در کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن، آمریکا و کانادا این سازه ها دارای آیین نامه های مخصوص به خود هستند.

 روش های ساخت ساختمان های چوبی

 یکی از بهترین روش‌های تولید و ساخت ساختمان های چوبی کمک گرفتن از ساختمان های نیمه پیش ساخته، فن آوری و بهره برداری از چوب (استفاده از چوب در طراحی داخلی) به عنوان رایج ترین و فراوانترین مصالح موجود در طبیعت است، بطوریکه در آمریکا، کانادا، اروپا، ژاپن، چین و دیگر کشورهای پیشرفته به عنوان یک سیستم پایدار و مطلوب مورد توجه قرار گرفته است.

در واقع ایجاد مسکن بدین صورت برای حدود ۲ میلیارد نفر از مردم جهان گواه بر این ادعا است.

انسان امروزه در ساخت خانه‌های چوبی با تکیه بر علم و تکنولوژی به کیفیت و اهداف ویژه‌ای رسیده است.

 

البته توجه داشته باشید که در ساخت سازه از چوب کیفیت درختان مورد استفاده به عنوان شاخص اصلی است بدین معنا که با توجه به کیفیت انواع چوب‌ها می‌توان نتیجه گرفت که چوب درختانی که در منطقه کمربندی واقع در مدار ۶۶ درجه و ۳۳ درجه شمالی رشد نموده‌اند، مناسب ترین نوع چوب برای ساخت خانه هستند!

علت مرغوب بودن این چوب‌ها رشد کند درختان در مناطق سردسیر و بالا بودن چگالی و سخت شدن بافت‌های چوب است، از سوی دیگرسبک سازی، مقاومت بالا در برابر زلزله، سرعت در ساخت و بازگشت سریع سرمایه، عایق بندی و کاهش چشمگیر مصرف انرژی، عمر طولانی و بالای ۱۰۰ سال سازه، زیبایی و سازگاری با اقلیم و آب و هوای مختلف، نداشتن نخاله ساختمانی از جمله مواردی هستند که ساخت خانه‌های چوبی را در ردیف خانه‌های جذاب و مورد اقبال در دنیا قرار داده است.

مزایای خانه چوبی

 درست است که چوب نسبت به مواد مصنوعی و مواد پلیمری سنگینی بیشتری دارد و برخی آن را از معایب خانه های چوبی می‌دانند اما ساختمان های چوبی مزایای زیادی دارند که شاید توجه به آن ها سایر موضوعات را کنار بزند. 

  • سبک سازی و مقاومت بالا در مقابل زلزله
  • سرعت در ساخت و بازگشت سریع سرمایه
  • عایق بندی و کاهش چشمگیر مصرف انرژی
  • عمر طولانی سازه
  • کاهش پرت مصالح ساختمانی
  • صنعتی سازی و افزایش کنترل کیفیت در کارخانه
  • استفاده از نیروی کار حرفه‌ای
  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • افزایش ایمنی کار
  • زیبایی و سازگاری با شرایط مختلف آب و هوا
  • کاهش اثرات منفی الکترومغناطیس بر انسان

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود