دانستنی‌های ساختمانی!

نکاتی درباره ساخت سازه‌های فلزی/ معرفی معروف‌ترین آن‌ها

سازه ها و ساختمان فلزی را شاید بتوان از قدیمی ترین نوع سازه ها و محبوب ترین سازه ها دانست که با توجه به ویژگی ها و مزایایی که دارد اکثر به دنبال  ساخت و استفاده از آن می روند.

تعریف کلی سازه‌های فلزی

سازه ها و ساختمان های فلزی بطور کلی تعریفی برای خود را به ثبت رسانده اند که می توان اینطور گفت که؛ به تمام دست سازهای از جنس فلز که به وسیله مهندسان ساخته و قابل اجرا است، سازه فلزی گفته می شود.

در و اقع اگر بخواهیم به اولین ها اشاره کنیم، اولین نوع این سازه ها همان پل های قوسی چدنی بوده که رسما حضورش را به عرصه صنعت ساخت و ساز معرفی کرد.

البته توجه داشته باشید که امروزه سازه‌های فلزی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی محسوب می شوند و جنس اصلی آن سازه‌ها فولاد بوده است که از آلیاژ آهن و کربن ساخته می‌شود.

نکته مهمی که در این میان باید به آن دقت شود این است که این سازه‌ها در برخی موارد هیچ جایگزینی ندارند.

معرفی سازه‌های فلزی معروف جهان

جالب است بدانید که پروژه های بزرگی در سراسر دنیا برای شکل گیری و ساخت از سازه های فلزی کمک گرفته اند که مهم ترین آنها عبارتند از؛ برج ایفل، گلدن گیت، برج خلیفه دبی، برج میلاد و...

 

سازه فلزی با دیوار برشی فولادی

وزن آهن آلات مصرفی در این نوع سازه ۴۵تا۵۵ کیلوگرم برای هر مترمربع است که نسبت به سازه‌های متداول ۴۰ درصد کمتر است.

در واقع در این نوع ساختمان برای ساختن ستون‌ها و تیر از پروفیل فولادی استفاده می‌شود.

همچنین از نبشی تسمه و برای زیرستون‌ها از صفحات فولادی (بیس پلیت) استفاده می کنند و بطور معمول دو قطعه را به‌وسیله جوش به یکدیگر متصل می  کنند.

سقف این نوع ساختمان‌ها ممکن است تیرآهن و طاق ضربی باشد یا از انواع سقف‌های دیگر از قبیل تیرچه‌بلوک غیره استفاده می شود.

در این میان توجه داشته باشید که برای پارتیشن‌ها می‌توان مانند ساختمان‌های بتونی از انواع آجر یا قطعات گچی یا چوبی و سفال‌هایی تیغه‌ای استفاده کرد، درهرحال جداکننده‌ها باید از مصالح سبک انتخاب شود.

البته در برخی از کشورها برخلاف ایران برای اتصال قطعات از جوش استفاده نمی کنند بلکه بیشتر از پرچ یا پیچ و مهره استفاده می کنند و  برای ستون‌ها نیز می‌توان به‌جای تیرآهن از نبشی یا ناودانی استفاده کرد.

در حالت کلی منظور از ساختمان فلزی ساختمانی است که ستون‌ها و تیرهای اصلی آن از پروفیل‌های مختلف فلزی بوده و بار سقف‌ها و دیوارها و جداکننده‌ها (پارتیشن‌ها) به‌وسیله تیرهای اصلی به ستون منتقل‌شده و وسیله ستون‌ها به زمین منتقل شود.

 

ساختمان‌ های فلزی

در مورد ساختمان های فلزی باید اینطور توضیح داد که در نوع ساختمان ها برای ساختن ستون‌ ها و پل‌ ها از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌ شود.

در کشور ما معمولاً برای ساختن این ستون‌ ها از تیر آهن‌ های I دوبل یا بال پهن‌ های تکی  آهن‌های (H) استفاده می‌ شود.

برای اتصالات این نوع ساختمان از نبشی-تسمه و برای زیر ستون‌ ها از صفحه فولادی (بیس پلیت) استفاده می‌ شود و بمنظور ساخت سقف این نوع سازه می توان از هر مصالح سبکی استفاده کرد. در این نوع ساختمان برای مقابله با زلزله از باد بند های فلزی استفاده می‌ شود.

مزایای ساختمان‌ های فلزی

  • مقاومت بالا
  • مقاومت متعادل مصالح
  • دارا بودن خواص ارتجاعی
  • ضریب نیروی لرزه‌ای
  • شکل‌ پذیری آسان
  • معایب ساختمان‌ های فلزی
  • ضعف در برابر حرارت
  • خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی
  • تمایل قطعات فشاری به کمانش
  • جوش نامناسب

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود