معرفی خودرو؛

رنو داستر اتوماتیک؛ یکی از ارزان‌ترین کراس‌اورهای جهان

داستر در میان خودروهای اقتصادی داچیا، که همگی با استفاده از پلت‌فرم لوگان شکل گرفته‌اند تنها محصول با توانایی آفرود و در عین حال از ارزان‌ترین خودروهای کراس‌اور جهان محسوب می شود.

واردات این مدل در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل در سال 2014  آغاز شد و مدل دو دیفرانسیل داستر نیز از 2016 در ایران قابل خریداری بود.

داستر همچنین برای مدل 2016 فیس‌لیفت بیسار مختصری را تجربه کرد که عمده تغییراتش در گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و طراحی مجدد جلوپنجره و سپرها خلاصه می‌شدند.

اشتراک فنی پیشرانه و جعبه‌دنده با رنو مگان سبب شده است تا داستر به‌رغم تجهیزات اندک و طراحی ساده‌ ای که دارد از مشخصات فنی قابل قبولی برخوردار باشد به‌ویژه در نسخه 4WD که از این جهت بسیاری از رقبای هم‌قیمتش را پشت‌سر می‌گذارد.

داسترهای نیوفیس در تیپ‌ SE یا فول و همچنین در تیپ PE یا نیمه فول وارد ایران شدند و می توان گفت تشخیص این دو تیپ از یکدیگر، کار سختی نیست.

در تیپ PE این خودرو قاب آینه‌ها مشکی است و سپرها، رکاب جانبی و باربند نیز همرنگ بدنه نبوده و از جنس فایبرگلاس هستند، ضمن اینکه تیپ PE رینگ‌های فولادی دارد. به لحاظ امکانات نیز تیپ PE دو آپشن مهم یعنی «کروزکنترل» و «کنترل پایداری» را ندارد.

درست است که رنو یا به عبارتی داچیا داستر از نظر پلتفرم در رده کراس‌اوورها طبقه بندی میشود و با توجه به شاسی یکپارچه‌اش نمیشود از آن توقعی در سطح شاسی‌بلندهای واقعی داشت اما با این حال توانایی‌های خارج جاده‌ای این محصول از کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل فانتزی بازار بسیار بهتر است؛ در واقع رنو داستر با توجه به دوام فنی بالا، استحکام زیربندی، ارتفاع مناسب شاسی و زاویه سپرها نیم نگاهی هم به مسیرهای خارج جاده‌ای دارد و قادر است به عنوان یک خودرو چندمنظوره به ایفای نقش بپردازد. بخصوص که در مدل دو دیفرانسیل قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف انتقال قدرت گنجانده شده است، داستر از نظر کیفیت سواری هم رفتار منطقی از خود نشان میدهد و با در نظر گرفتن سگمنت و انتظاراتی که از خودرویی در این سطح می‌رود شما را راضی نگاه خواهد داشت.

البته در این بین مشکلاتی نظیر طراحی بسیار ساده و اقتصادی (بخصوص در داخل کابین)، کیفیت پایین متریال داخل اتاق، ارگونومی ضعیف صندلی‌ها، آپشن‌های حداقلی در مقایسه با رقبای قیمتی، هندلینگ نه چندان مناسب (در نسخه تک دیفرانسیل)، خنک‌کنندگی متوسط کولر و کسب تنها 3 ستاره ایمنی از Euro-NCAP از جمله نقاط ضعفی هستند که در صورت خرید داستر باید با آنها کنار بیائید.

طراحی رنو داستر اتوماتیک

طراحی ساده و بی‌آلایش ظاهری این خودرو شاید اصلی‌ترین دلیلی باشد بسیاری از افراد از خرید آن منصرف می شوند، البته نسخه‌های بعد از سال 2016 دست‌خوش یک فیس‌لیفت جزئی شده‌اند و ظاهر بهتری نسبت به اسلاف خود یافته‌اند اما با این حال هنوز هم نمیشود داستر را در قیاس با رقبای فانتزی چینی و کره‌ای این رده قیمتی زیبا و شیک توصیف کرد اما از سوی دیگر داستر بخش اعظمی از مزیت‌هایش را مدیون همین طراحی ساده است. در واقع نماینده داچیا در جهت پایین آمدن هزینه تولید به این شکل جعبه‌ای و ساده درآمده تا قیمت نهایی کاهش یابد و پول شما بجای ظاهر، خرج قسمت‌های فنی و دوام اتومبیل گردد.

به نوعی می‌توان داستر را مشابه یک خودرو کار (یا حتی لباس کار) توصیف کرد که اولویت‌هایش در کارآیی و ماندگاری و پایین نگاه داشتن هزینه‌ها خلاصه شده‌اند و در نتیجه از نظر ظاهری هیچ بویی از ظرافت و زیبایی نبرده است.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود