کیف پول سرد (Cold Wallets) چطور کار می کند؟

شاید در میان اصطلاحاتی که در زمینه رمز ارزها استفاده  می شود نام کیف پول سرد یا گرم را شنیده باشید و ندانید چیست و چطور کار می کند.

ما در مبحث قبلی به موضوع معرفی کیف پول گرم و انواع آن پرداختیم که می توانید  اینجا آن را بخوانید و حال تصمیم داریم تا به سراغ موضوع کیف پول سرد برویم:

کیف پول سرد یا کلد والت (Cold Wallets) چیست؟

کلید خصوصی یا به زبان ساده شناسه اثبات مالکیت دارایی رمز ارزی در یک کیف پول سرد ارز دیجیتال در حافظه‌ای سرد ذخیره می شود، درواقع هر والت رمز ارزی که به اینترنت متصل نباشد، ذخیره‌سازی سرد به شمار رفته و به عنوان کیف پول سرد شناخته می‌شود.

رایج‌ترین نوع کیف پول سرد والت سخت افزاری است که معمولا یک دستگاه در اندازه فلش مموری یا هارد اکسترنال کوچک است.

با توجه به آفلاین بودن کیف پول سرد امنیت آن برای نگهداری بیت کوین (BTC) و سایر ارزهای دیجیتال فوق‌العاده است، چرا که هکرها نمی‌توانند به رمز ارز شما بدون اتصال به اینترنت دسترسی پیدا کنند.  

 اما کیف پول‌ سرد چطور کار می‌کند؟

فارغ از سرد یا گرم کیف پول‌های ارز دیجیتال فضای ذخیره‌سازی آن ها، محل نگهداری ارزهای دیجیتال و کلید‌های خصوصی و عمومی کاربر است.

در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلید خصوصی شناسه‌ای از حروف تصادفی است که باید فقط در مختص خودتان باشد و نباید به دست شخص دیگری بیفتد چرا که در صورت افشا شدن آن، تمام دارایی‌تان را از دست خواهید داد.  

کلید عمومی یا آدرس کیف پول ارز دیجیتال، از طرفی دیگر مشابه با شماره کارت‌بانکی شما عمل می‌کند و با اشتراک‌گذاری آن، افراد می‌توانند به کیف پول شما ارز دیجیتال واریز کنند.  

امنیت کیف پول‌های سرد چقدر است؟

همانطور که اشاره شد با توجه به این موضوع که کیف پول‌های سرد به صورت آفلاین دارایی‌ها را ذخیره می‌کنند، امن‌ترین وسیله برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند چرا که دیگر احتمال حمله هکرها و به سرقت رفتن دارایی‌های شما وجود ندارد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که باید در زمینه‌ نگهداری کلید خصوصی کیف پول خود نهایت حساسیت را به خرج دهید و کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی را نزد خود در جایی امن نگه دارید چرا که در صورت گم شدن آن، دسترسی‌تان به دارایی‌هایتان برای همیشه از دست می‌رود و با توجه به این موضوع مهم‌ترین نکته امنیتی در رابطه با هر نوع کیف پول ارز دیجیتالی، حفظ و نگهداری عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای در جایی امن و به دور از دسترس دیگران است.  

 

 معرفی انواع کیف پول‌های سرد

 کیف پول‌های سرد بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر بفرد خود هستند.

دسته اول نوعی دستگاه‌های الکترونیکی به اندازه یک فلش مموری یا هارد اکسترنال کوچک هستند و برای خرید آن نیاز به صرف مبلغ قابل‌توجهی است و سوی دیگر کیف پول‌های کاغذی رایگان هستند و از نظر حفاظت در برابر حملات هکرها بالاترین سطح امنیت را دارند.  

 کیف پول سخت‌افزاری

همانطور که اشاره شد، کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی در محیطی آفلاین ذخیره می‌کنند و کارکردی تقریباً مشابه با یک فلش مموری دارند و حتی اگر دستگاه به اینترنت متصل باشد، کلید خصوصی از آن خارج نمی‌شود.

دارایی‌های شما نیز به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و صرفاً برای واریز و برداشت نیاز به اتصال اینترنت خواهید داشت.

 کیف پول کاغذی

 در این نوع کیف پول‌های سرد، کلیدهای عمومی و خصوصی بر روی یک کاغذ یادداشت می‌شوند و به همراه یک کد QR نیز هستند.

بمنظور ساخت کیف پول‌های کاغذی برای ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین (BTC)، سایت‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.  

مزایا و معایب استفاده از کیف پول‌های سرد

بطور کلی می توان گفت کیف پول‌های سرد ارزهای دیجیتال دارای مزیت‌های بسیاری هستند و مسلماً اگر این مزیت‌ها وجود نداشت، کاربران هزینه‌های قابل‌توجهی را برای خرید کیف پول‌های سخت‌افزاری صرف نمی‌کردند.

اما باید به این نکته توجه کنید که ایمن بودن و نگهداری آفلاین دارایی‌ها توسط آن‌ها به اندازه‌ای خوب است که تعداد کاربران بیشتری را به نسبت کیف پول‌های گرم به خود جذب کرده‌اند.

 مزایای کیف پول سرد

  • عدم اتصال دائم به اینترنت که به‌منزله‌ی دور ماندن کلیدهای خصوصی از خطر هک و سرقت است.
  • داشتن عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای در مقایسه با عبارت 12 کلمه‌ای اغلب کیف پول‌های گرم.
  • اجباری بودن ارائه پسورد (پین کد) برای ورود به دستگاه و انجام تراکنش.

 معایب کیف پول سرد

  • بدلیل کار با یک دستگاه الکترونیکی مجزا ریسک گم شدن دستگاه همیشه وجود دارد.
  • معامله کردن با آن‌ها کند است و بیشتر برای ذخیره‌ی طولانی‌مدت مناسب هستند.
  • برخلاف رایگان بودن کیف پول‌های گرم، برای کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری باید پول قابل‌توجهی پرداخت کنید.  

انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود