کره جنوبی از نظر اقتصادی در کجا ایستاده است؟

کره جنوبی را در صنعت و اقتصاد شاید بیشتر با گوشی های موبایل و لوازم خانگی که ارائه می کند بشناسیم اما این کشور که بنوعی بازارهای جهانی را تصاحب کرده است از نظر  اقتصادی چه جایگاهی را دارد؟

کره جنوبی در کدام نقطه از کره زمین واقع شده است؟

کره جنوبی با نام رسمی جمهوری‌ کره؛ کشوری در بخش جنوبی شبه‌جزیرهٔ کره در شرق آسیا با پایتختی شهر سئول است که تنها با کره شمالی مرز خاکی دارد.

سئول؛ پایتخت کره جنوبی شهری نوین و صنعتی است که در سال ۱۹۴۸ میلادی، به عنوان پایتخت این کشور برگزیده شد، کلان‌شهری که از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا محسوب می شود.

کره جنوبی دارای قوانینی است که برابری اقتصادی و فرصت‌های برابر برای تمام مردم را تضمین می‌کند و میزبان شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی است که اقتصاد آن را توانمند می‌سازند.

کره جنوبی و اقتصاد آن

شاید جالب باشد که بدانید کرهٔ جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در چهار دههٔ اخیر را داراست و در واقع در کرهٔ جنوبی، از سال ۱۹۶۳ و تنها در مدت ۴۰ سال، درآمد سرانه بر حسب قدرت خرید، نزدیک به ۱۴ برابر افزایش یافت. دست یافتن به نتیجه‌ای مشابه برای بریتانیا بیش از دو سده (بین اواخر سدهٔ هجدهم و زمان حاضر) و برای آمریکا در حدود یک و نیم سده (از سدهٔ ۱۸۶۰ تا کنون) زمان برد، پیشرفتی قابل توجه که کرهٔ جنوبی را در کمتر از نیم سده بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند کرد و اغلب بعنوان معجزهٔ رودخانهٔ هان نامیده می‌شود و در مجامع بین‌المللی، صفت «ببر آسیا» را برای این کشور به ارمغان آورده ‌است.

امروزه اقتصاد موفق کرهٔ جنوبی الگویی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است.

در حال حاضر کرهٔ جنوبی دارای اقتصاد توسعه‌یافتهٔ چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) محسوب می شود و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد، و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول و سیا به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقه‌بندی شده‌است و سئول، پایتخت آن نیز از جمله، یکی از ده شهر برجستهٔ اقتصادی و مالی جهان است.

 همانند آلمان غربی و ژاپن، صنعتی‌سازی سریع از دههٔ ۱۹۶۰، کرهٔ جنوبی را به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده در جهان تبدیل کرد.

 

این کشور، هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست.

کرهٔ جنوبی دومین میزان ذخایر را در میان کشورهای توسعه‌یافته داراست و همچنین ششمین ذخایر ارزهای خارجی را در جهان داراست و با وجود دارا بودن وضعیت توسعه‌یافته، کرهٔ جنوبی حرکت خود را به سوی رشد اقتصادی سریع، همراه با بیشترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه‌یافته ادامه می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول در اکتبر سال ۲۰۰۸،  پیش‌بینی کرد که اقتصاد کرهٔ جنوبی در سال ۲۰۰۹ از کانادا و در سال ۲۰۱۱ از اسپانیا پیشی می گیرد و سرانهٔ تولید ناخالص این کشور در سال ۲۰۰۹ از نیوزلند، در سال ۲۰۱۲ از ایتالیا و در سال ۲۰۱۳ از اسپانیا بیشتر خواهد شد.

کرهٔ جنوبی در سال ۱۹۹۶ عضو «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» (پیمانی برای رشد اقتصادی بیشتر) شد و همانند بسیاری دیگر از همسایه‌های آسیایی خود، متحمل بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ آسیا شد؛ اما این کشور قادر گشت که دوباره برخیزد و پس از یک ترمیم سریع به رشد خود به سوی تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های عمدهٔ اقتصادی جهان ادامه دهد.

کرهٔ جنوبی به‌واسطهٔ شرکت‌های چندملیتی با فناوری پیشرفته و شرکت های ساخت گوشی تلفن همراه هفتمین صادرکنندهٔ بزرگ جهان شد.

نگاهی به جایگاه اقتصادی کره جنوبی

کره جنوبی کشور دارای پایه های صنعتی و متکی صرف بر صادرات است، کشوری با عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان، چهارمین اقتصاد برتر آسیا و هشتمین صادرکننده بزرگ جهان در سال 2016میلادی که در سال 2015 با میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) به ارزش 38 /  1  تریلیون دلار حائز رتبه یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان شد. 

در سال 2015 وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را در این سال فراتر از 20 میلیارد دلار و نیز حجم سرمایه گذاری FDI کره جنوبی در خارج از کشور را در سطح 27 میلیارد دلار اعلام کرد، این کشور در سال 2015 بعنوان پنجمین سهامدار بانک آسیایی سرمایه گذاری زیرساخت (به رهبری چین) پذیرفته شد.

اگر بخواهیم از زاویه دیگر بنگریم می توانیم اینطور نیز بگوییم که کره جنوبی کشوری است که بیش از هر چیز به دلیل پیشرفتهای اقتصادی سریع خود، نزد سایر ملل جهان (بخصوص کشورهای در حال توسعه) شناخته شده و توانسته است طی مدت کوتاهی (از ابتدای دهه 1960) بعنوان یکی از ملل نسل اول تازه صنعتی شده شرق آسیا (کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان) از گروه کشورهای عقب مانده جدا شده و ادعای ورود به باشگاه کشورهای توسعه یافته را داشته باشد.

کره جنوبی در کنار کمبود شدید منابع طبیعی و دارا بودن کمترین مساحت از اعضاء کشورهای گروه G20 و عضو گروه اقتصادی کشورهای OECD ( گروه اقتصادی با 34 عضو) است.

صنایع عمده کره جنوبی امروزه صنایعی نظیر کشتی سازی در سطح کلاس جهانی، صنعت تولید فولاد، صنایع خودروسازی، تولید وسایل الکترونیکی و گوشی تلفن همراه، تولید نیمه هادی ها و همچنین صادرات محصولات تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات راه دور (ICT) است. 

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود