کره جنوبی و سکه‌هایش که از گاهشمارها بهره می‌برند!

 کره جنوبی؛ کشوری آسیایی که توانسته به قطب اقتصادی تبدیل شود و محصولات خود را در اقصی نقاط جهان به فروش برساند اما واحد پولی این کشور چیست؟

سفری به کره جنوبی

کره جنوبی یکی از کشورهای بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا محسوب می شود که پایتخت آن شهر سئول است.

کشوری که بیش از پنجاه و یک میلیون نفر جمعیت دارد و نوع حکومت آن جمهوری است.

 سئول؛ پایتخت کشور کره جنوبی در واقع شهری مدرن و صنعتی است که از سال ۱۹۴۸ پایتخت این کشور بوده ‌است و جمعیت آن  بالغ بر ۱۰ میلیون نفر است و از سویی یکی از بزرگترین شهر‌های دنیا محسوب می شود.

جالب است بدانید که محدوده پایتخت کره جنوبی (سئول به همراه محدوده وابسته به سئول) دومین محدوده متروپولیتن در دنیا است و این شهر قدمتی بالغ بر ۲۰۰۰ سال دارد و تقریباً یک چهارم کل جمعیت کره جنوبی در این شهر زندگی می‌کنند.

نگاهی به اقتصاد کره جنوبی

دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در چهار دههٔ اخیر به کرهٔ جنوبی اختصاص یافته است؛ در واقع در این کشور، از سال ۱۹۶۳ و تنها در مدت ۴۰ سال، درآمد سرانه بر حسب قدرت خرید، نزدیک به ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده است و باید به این نکته توجه داشته باشید که دست یافتن به نتیجه‌ای مشابه برای بریتانیا بیش از دو سده (بین اواخر سدهٔ هجدهم و زمان حاضر) و برای آمریکا در حدود یک و نیم سده (از سدهٔ ۱۸۶۰ تا کنون) زمان برد!

این پیشرفت قابل توجه که کرهٔ جنوبی را در کمتر از نیم سده بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند کرد که اغلب آن را معجزهٔ رودخانهٔ هان می نامند و حتی در مجامع بین‌المللی، صفت «ببر آسیا» را برای این کشور به ارمغان آورده‌است.

واحد پول کره جنوبی چیست؟

وون (Won) با نماد: ₩؛ و کد  KRW  یکای پول کره جنوبی است.

در واقع یک وون به ۱۰۰ جیون، زیر واحد پولی، تقسیم می‌شود.

توجه به این نکته در این میان ضروری است که دیگر جیون   برای معامله‌های روزمره استفاده نمی شود و فقط در نرخ ارز خارجی ظاهر می‌شود.

در واقع وون توسط بانک کره مستقر در سئول صادر می‌شود.

نکته ای جالب در این میان وجود دارد و آن این است که وون کره‌ای، یوآن چین و ین ژاپن همگی از دلار نقره اسپانیایی-آمریکایی مشتق شده بودند، سکه‌ای که در قرن ۱۶ تا ۱۹ برای تجارت بین‌المللی بین آسیا و آمریکا استفاده می‌شد.

در واقع در دوران استعمار ژاپن (۴۵–۱۹۱۰)، وون با ین کره جایگزین شد که برابر ین ژاپن بود.

کره پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، تقسیم شد و در نتیجه دو واحد پولی جداگانه، که هر دو وون نامیده می‌شد، برای جنوب و شمال پدید آمد. هر دو وون جنوبی و شمالی با نرخی همسان جایگزین ین شدند. اولین وون کره جنوبی به ۱۰۰ جیون تقسیم می‌شد.

در تاریخ پانزدهم فوریه ۱۹۵۳ وون با هوان با نرخ یک هوان در برابر صد وون جایگزین شد.

هوان تا نهم ژوئن ۱۹۶۲ به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در تاریخ دهم ژوئن ۱۹۶۲ با ظهور وون دوم به فعالیت خود پایان داد.

سکه های موجود در بازار کره جنوبی

سکه‌های ۱۰ و ۵۰ هوانی به ارزش ۱ و ۵ وون تا سال ۱۹۶۶ به فعالیت خود ادامه دادند تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱۶ اوت همان سال سکه‌های وون معرفی شدند؛ البته سکه‌های ۱۰ و ۵۰ هوانی تا سال‌ها پس از آن از اعتبار برخوردار بودند تا اینکه در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۷۵ منسوخ شدند.

تا پیش از معرفی سکه‌های وون جدید که از گاه‌شماری میلادی بهره می‌برد، سکه‌های پیشین همگی از گاه‌شماری کره‌ای بهره می‌بردند.

 بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود