پالیگان(Polygon) چطور پالیگان(Polygon) شد؟!

پالیگان به زبان ساده یک راهکار مقیاس‌پذیری زنجیره جانبی یا لایه دو است که در کنار بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند و می تواند سبب افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها ‌شود؛ همانطور که می دانید تا به امروز شبکه‌ها و پروتکل‌های مختلفی برای حل این مشکل ایجاد شده‌اند؛ برخی از آنها مانند کاردانو و پولکادات، بلاک چین‌های مستقلی هستند که با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، سعی دارند به‌نوعی به رقیب اتریوم تبدیل شوند و برخی دیگر مانند پالیگان، راهکارهای لایه دومی هستند که از خودِ اتریوم برای حل این مشکل کمک می‌گیرند که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

در واقع اگر بخواهیم از ابتدا توضیح باید بگوییم که پروژه Matic در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) توسط چهار بنیان‌گذار هندی راه‌اندازی شد و در ۳۱ می سال  ۲۰۲۰ (۱۱ خرداد ۱۳۹۹)، به طور رسمی از راه‌اندازی شبکه اصلی خود خبر داد. 

همانطور که در ابتدا اشاره شد پالیگان(Polygon ) که پیش از این با نام شبکه متیک (Matic Network) شناخته می‌شد، در واقع پروتکلی برای ساخت و اتصال شبکه‌های بلاکچین سازگار با اتریوم است که قصد دارد محدودیت‌های اتریوم را با استفاده از یک راه حل جدید زنجیره‌ای برطرف کند.

پالیگان(Polygon) به جای اینکه مانند شبکه پیشین Matic  برای پردازش معاملات برون‌زنجیره‌ای  از فناوری پلاسما استفاده کند، برای همکاری بین بلاکچین‌ها طراحی شده است.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق پالیگان(Polygon) ، بلاکچین‌های از پیش‌تعیین‌شده را با توجه به نیازهای خود راه‌اندازی کنند و با توجه به این موضوع که شبکه اصلی اتریوم، به دلیل افزایش تقاضا با ازدحام و هزینه‌های بالای گس مواجه است، کاربران در حال بررسی جایگزین‌هایی مؤثر هستند.

پالیگان(Polygon)علاوه بر عملکرد اصلی خود، از سایر راهکارهای مقیاس‌پذیری اتریوم به ویژه Optimistic Rollups ،ZkRollups و StarkWare’s Validium پشتیبانی می‌کند و باید بدانید که این استراتژی از طریق یک SDK جدید پیاده‌سازی می‌شود که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) خود را در زیرساخت‌های مقیاس‌پذیر اتریوم، بدون نیاز به انتخاب هیچ فناوری خاصی بسازند.

 

تاریخچه پالیگان(Polygon)

شبکه پالیگان(Polygon) در اکتبر سال ۲۰۱۷ متولد شد، البته در آن زمان، این شبکه پالیگان نام نداشت و نام آن متیک (MATIC) بود.

پروژه متیک را سه بنیان‌گذار هندی به نام‌های جاینتی کانانی (Jaynti Kanani)، سندیپ نیلوال (Sandeep Nailwal) و آنوراگ آرجون (Anurag Arjun) ایجاد کردند و هدف آنها از همان ابتدا، رفع مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم بود.

البته ایده ابتدایی پالیگان(Polygon)متعلق به جاینتی کانانی، مدیرعامل فعلی پالیگان بود که در حین کار با بازی کریپتوکیتیز (Crypto Kitties) متوجه ترافیک بالا و مقیاس‌پذیری کم شبکه اتریوم شد. اتریوم در این زمان بیش از ۱۲,۰۰۰ تراکنش معلق داشت و شبکه آن واقعاً جواب‌گوی این حجم نیاز کاربران نبود.

او برای پیاده‌سازی ایده خود، از سندیپ نیلوال که یک توسعه‌دهنده بلاک چینی بود و آنوراگ آرجون که از پیش با او آشنایی داشت کمک گرفت و در نهایت این سه، همکاری خود را در شهر بمبئی آغاز کردند و نتیجه این همکاری، شبکه‌ای شد که توکن آن اکنون (در زمان نگارش این مطلب) در بین ۳۰ ارز دیجیتال اول بازار قرار دارد.

متیک با استفاده از زنجیره‌های جانبی، پل پلاسما (Plasma) در اتریوم و اعتبارسنج‌های غیرمتمرکز، توانست مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را تا حد زیادی رفع کند. البته در آن زمان فناوری پلاسما از محبوبیت بالایی برخوردار بود و در پروژه‌های دیگری هم استفاده می‌شد؛ اما متیک موفق شد در این رقابت به موفقیت چشم‌گیرتری دست پیدا کند و به یکی از محبوب‌ترین راهکارهای مقیاس‌پذیری در زمان خود تبدیل شود.

متیک در اواسط سال ۲۰۲۰ شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرد و از آنجا که کارمزد تراکنش‌های اتریوم در این زمان خیلی بالا بود، با استقبال گسترده‌ای مواجه شد که این استقبال گسترده سبب شد تیم متیک متوجه شود که برای پاسخ به نیاز کاربران، باید مقیاس کاری خود را گسترش دهد و در نهایت در تاریخ ۹ فوریه سال ۲۰۲۱، متیک نام خود را به پالیگان تغییر داد و چشم‌انداز کلی این پروژه هم هم‌گام با تغییر نام آن، تغییر کرد.

توجه داشته باشید که در حال حاضر هم با وجود اینکه پالیگان خود بر روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند، اما قصد دارد به پل ارتباطی بین بلاک چین‌ها و شبکه‌های مختلف تبدیل شود؛ به این معنا که دقیقاً چیزی که برای پذیرش جهانی بلاک چین و انقلاب این فناوری به آن احتیاج داریم.

در واقع پالیگان(Polygon) دیگر تنها یک راهکار مقیاس‌پذیری ساده نیست، بلکه پروتکلی است که توسعه راهکارهای مقیاس‌پذیری مختلف و اتصال آنها به یکدیگر را ممکن می سازد.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود