دانستنی‌های ساختمانی!

آیا می‌دانید چند نوع ساختمان داریم؟

هدف از ایجاد و ساخت یک ساختمان، می تواند ایجاد یک سرپناه امن برای انسان ها و ساکنین آن ساختمان باشد و یا از دیگر اهداف آن نیز می توان به حفاظت در برابر شرایط بد آب و هوایی، ایمنی، فضایی برای آرامش، حریم خصوصی و یا حتی برای نگهداری وسایل، تأمین برق و آسایش در زندگی و کار، سرمایه گذاری و .... اشاره کرد.

تعریف کلی از ساختمان 

ساختمان، در واقع نوعی سازه است که با مصالحی خاص ساخته می شود و شامل زیر بنا، زیر ستون، دیوار، کف، سقف، دودکش، خدمات لوله کشی و ساختمانی، سکوهای ثابت، ایوان، بالکن، قرنیز یا جلوآمدگی، بخشی از یک ساختمان یا هر چیز دیگری که به آن وصل شده یا هر دیوار محصوری که یک زمین یا فضا را از سازه مشابه مجرا می کند، است.

در واقع در این می توان اینطور نیز مثال زد که خانه ها، کارخانه ها، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره از انواع ساختمان ها هستند.

ساختمان مهم ترین بخش در هر کشور و شهری است که انواع ساختمان ها را در خود جای داده است و نسبت به نوع کاربری آن که می تواند شامل مسکونی، اداری، تجاری و… متفاوت هستند.

در واقع هر ساختمان با توجه به نوع اسکلت متفاوتی که براساس مصالح متنوع در بازار ساخت و ساز هست، دارد می تواند فلزی، بتنی و… باشد.

 

 انواع ساختمان از لحاظ سازه

ساختمان‌‌های بنایی

این نوع ساختمان ها، در واقع ساختمان‌ هایی هستند که مصالح آن ها از آجر، بلوک سیمانی یا سنگ ساخته شده‌ اند و در آن‌ ها تمام یا قسمتی از بارهای قائم توسط دیوارهایی با مصالح بنایی تحمل می‌ شود.

 اسکلت اصلی ساختمان بنایی از آجر است و جالب است بدانید که برای ساختمان‌ های کوچک که در نهایت ۲ طبقه باشند و حداکثر ارتفاع آن‌ ها حداکثر ۸ متر باشند، می‌ توان از این نوع ساختمان استفاده کرد.

ساختمان‌‌های بتنی

همانطور که می توان تشخیص داد در اسکلت ساختمان های بتنی از بتن استفاده شده و معمولا نوع بتن آن، بتن مسلح یا بتن آرمه است.

ساختمان‌‌های چوبی

اغلب این نوع ساختمان در بخش های شمالی ایران کاربرد دارد و در واقع همان کلبه های چوبی شمال ایران است که زیبایی خاصی را به آن منطقه می دهد.

توجه داشته باشید که در حال حاضر از چوب خیلی کمتر نسبت به بقیه مصالح دیگر استفاده می شود و این نوع ساختمان ها به علت کمبود منابع کمتر ساخته می‌ شود.

ساختمان‌‌های ترکیبی

شاید به این موضوع بر خورده باشید که ساختمانی از دو یا چند نوع از انواع مختلفی که ذکر کردیم ساخته شده باشد، مانند ساختمان‌های فلزی-بتنی یا فلزی-آجری و …

 

انواع ساختمان از لحاظ نوع کاربری

  • تجاری
  • مسکونی
  • اداری
  • صنعتی
  • کشاورزی
  • ورزشی
  • خدماتی

انواع ساختمان از لحاظ اهمیت

ساختمان ها با توجه به اهمیت آن ها به تفکیک به 4 گروه زیر دسته بندی می شود:

گروه یک؛ ساختمان با اهمیت خیلی زیاد:

بیمارستان‌ ها، مراکز آتش‌ نشانی، تأسیسات آبرسانی، نیروگاه‌ ها، برج‌ های مراقبت، مخابرات، رادیو و تلویزیون، تأسیسات انتظامی، مراکز کمک رسانی در این دسته قرار می گیرد. مقاومت این ساختمان ها از هر جهت بسیار اهمیت دارد و باید از مصالح استاندارد و مقاوم استفاده نمود.

گروه دو؛ ساختمان با اهمیت زیاد:

ساختمان‌ های با اهمیت زیاد به سه گروه کلی تقسیم می‌شود:

  1. ساختمان‌ هایی که خرابی آن‌ها موجب تلفات جانی و مالی زیاد می‌شود. مانند: فروشگاه‌ های برزگ، ورزشگاه‌ ها، سینما ها، مدارس و …
  2. ساختمان‌ هایی که از بین رفتن آن‌ ها باعث از دست رفتن ثروت ملی می‌شود. مانند: مراکز نگهداری اسناد و مدارک ملی، موزه‌ها و …
  3. ساختمان‌ هایی که خرابی آن‌ ها باعث آتش‌سوزی و ایجاد آلودگی محیط زیست می‌شوند. مانند: پالایشگاه‌ ها، مراکز سوخت‌ رسانی و …

گروه سه؛ ساختمان‌ های با اهمیت متوسط:

این ساختمان‌ ها شامل کلیه ساختمان‌ های مشمول این آیین‌نامه، به جز ساختمان‌های عنوان شده در سه گروه دیگر می‌باشند. ساختمان‌ های مسکونی و اداری و تجاری، هتل‌ها، پارکینگ‌ های چند طبقه، انبارها، کارگاه‌ ها، ساختمان‌ های صنعتی

گروه چهار؛ ساختمان‌ های با اهمیت کم:

این گروه شامل دو دسته زیر است:

  1. ساختمان‌ هایی که خسارت نسبتاً کمی از خرابی آن‌ ها حادث می‌شود و احتمال بروز تلفات جانی انسانی در آن‌ها بسیار کم است، مانند انبار های کشاورزی و سالن‌ های نگهداری دام.
  2. ساختمان‌ های موقتی که مدت بهره‌ برداری از آن‌ها کمتر از ۲ سال است.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود