معرفی خودرو؛

دی اس 5؛ هاچ‌بکی لوکس و چشم نواز

مصرف‌کنندگان ایرانی نخستین بار برند لوکس پژو سیتروئن یعنی دی اس را با دی اس 5 در سال 1394 شناختند و واردات آن طی سال‌های 2015 تا 2018 صورت گرفت، در واقع می توان دی اس را زیر مجموعه پرمیوم و لوکس از گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) دانست.

پیش از تاسیس برند دی اس، دی اس 5 تحت نام سیتروئن دی اس 5 به تولید می‌رسید و می توان گفت بنوعی بی ام و سری 1، ولوو V40 و مینی کوپر از رقبای دی اس 5 در کشورمان محسوب می شون که هر چهار خودرو در تعداد محدود وارد بازار شده‌اند و مشتریان منحصر به فردی دارند.

برخلاف بسیاری از رقبا، سازندگان فرانسوی در خلق دی اس 5 بیش از آن‌که به مسایل فنی توجه کنند، بر ظرافت طراحی و تجمل فضای داخلی تمرکز کرده‌اند و از این رو ظاهر دی اس 5 در سگمنت مشخصی رده‌بندی نمی‌شود و نمی‌توان آن را دقیقا یک هاچ‌بک یا یک کوپه دانست.

فضای داخلی دی اس 5 نیز در سطحی بالاتر از اکثر رقبا قرار می‌گیرد چرا که به خوبی طراحی شده و با بهترین نوع مواد تزئین شده است و پیشرانه مورد استفاده در آن نیز همان موتوری است که در پژو 2008 و سیتروئن C3 نصب شده، یعنی موتور مشهور THP گروه پژوسیتروئن!

طراحی زیبا و درعین حال دوست‌داشتنی که شما همیشه از سیتروئن انتطار دارید در دی اس 5  به خوبی قابل مشاهده است.

ابتکار به‌کار رفته در طراحی کابین و دکمه‌های موجود در سقف حس نشستن در یک هواپیما را به راننده منتقل می‌کند.

آنچه در ساخت دی اس 5(DS5) به کار رفته است از فرم صندلی‌های چرم و مواد با کیفیت بسیار بالا در کابین تا پلاستیک بسیار نرم در ساخت داشبورد، صفحه نمایش لمسی، هدآپ دیسپلی و تک تک دکمه‌های موجود در این خودرو همگی از مواردی هستند که قطعا با دیدن آن‌ها برای داشتن این هاچ بک لوکس مشتاق خواهید شد.

 طراحی داخلی دی اس 5

جلوپنجره‌ی بزرگ و موقعیت درست صندلی راننده تسلط کامل آن بر جاده و کلیدهای موجود در کابین را به همراه دارد.

شاید تنها نکته‌ی منفی طراحی داخلی دی اس 5 صندلی‌های قسمت عقب خودرو باشند که به اندازه‌ ردیف جلو جادار و راحت نیستند خصوصا در فضای بالای سر سرنشینان.

 

طراحی خارجی دی اس 5

طراحان خلاق DS طراحی منحصر به فرد خود را از ابعاد خاص و فرم بدنه شروع کرده‌اند، خودرویی با پهنای زیاد  که سقف کوپه‌ای شکل آن که حسی شبیه به یک خودروی اسپرت را به بیننده می‌دهد.

دی اس 5 خودرویی بزرگ است که اگزوزهای دوبل ذوزنقه‌ای شکل، فرم چراغ‌های عقب و جلو پنجره کرومی مشبک ظاهری اسپرت را به نمایش می‌گذارد.

در نمای کناری دی اس 5 وجود نوارهای کرومی روی درب‌ها و نیز ستون‌های باریکی که درب موتور را به سقف متصل می‌کند از دیگر جذابیت‌های بیرونی این خودرو است.

ایمنی دی اس 5

ایمنی بالا نکته‌ای است که نمی توان در مورد این خودرو انکار کرد.

کسب نمره‌ی 5 از موسسه NCAP در تست‌های تصادف دی اس 5 و وجود ۶ کیسه هوا در تمامی مدل‌های آن در کنار امکاناتی نظیر سیستم نمایشگر نقاط کور، هشدار خروج از خط، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری و سنسورهای پارک در جلو و عقب همگی نوید یکی از ایمن‌ترین خودروهای هاچ‌بک لوکس موجود در بازار را می‌دهد.

از دیگر امکانات جالبی که برای کمک به راننده در دی اس 5 طراحی شده است یک سیستم کمک کننده به نام DS CONNET BOX است که در آن شماره تلفن‌های ضروری برای امداد(با توجه به کشورمحل استفاده) وجود دارد.

رانندگی کمی خشک با دی اس 5 در شهر

مسئله‌ای که شاید ذهن استفاده کنندگان دی اس 5 را به خود مشغول کند این است که برخلاف ظاهر اسپرت آن رانندگی خیلی نرم و اسپرتی را خصوصا در خیابان‌های دارای دست انداز به راننده هدیه نمی‌دهد و رانندگان در بسیاری از موارد از خشک بودن آن درمقابل دیگر رقبا مانند بی ام و سری 3 شاکی هستند و این خودرو را بیشتر مناسب بزرگ‌راه‌ها می‌دانند.

دید عقب کم دی اس 5

یکی دیگر از ایرادهایی که به این هاچ بک لوکس با طراحی منحصربه فرد وارد است فرم بحث‌برانگیز خودرو در قسمت عقب است که نقاط کور زیادی را برای راننده به وجود می‌آورد.

ستون‌های بسیار ضخیم و پنجره‌ی عقب کوچک ترکیبی است که خصوصا در هنگام پارک راننده را دچار مشکل خواهد کرد، البته از سوی دیگر این خودرو نیز مانند دیگر خودرهای امروزی سعی کرده است این مشکل را با نصب دوربین عقب و نمایش نقاط کور در آینه‌های کناری این مشکل را حل کند اما کماکان برای این خودروی لوکس یک ایراد محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود