معرفی ارز دیجیتال ایاس (EOS)

ایاس (EOS) یک ارز دیجیتال مبتنی‌بر بلاک چین است که با وعده امکان اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) و تراکنش‌های بدون کارمزد و فوق‌سریع وارد میدان شد.

بلاک چین ایاس (EOS) یکی از ده‌ها پلتفرم ارائه‌دهنده قراردادهای هوشمند و از رقبای سنتی اتریوم در زمینه مقیاس‌پذیری است.

ایاس (EOS) از اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) استفاده می‌کند و زمان ایجاد بلاک در آن ۰.۵ ثانیه و میانگین سرعت تراکنش‌ها ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه است، علاوه بر این، مدل اقتصادی نوآورانه ایاس (EOS) به‌گونه‌ای طراحی شده است که هزینه‌های شبکه را با تشویق کاربران به سهام‌گذاری دارایی‌ها تأمین می‌کند و با توجه به این موضوع، کاربران نهایی ایاس (EOS) برای ارسال تراکنش، نیازی به پرداخت کارمزد نخواهند داشت.

البته گذشته از بحث مقیاس پذیری، توسعه‌دهندگان ایاس (EOS) راهکارهای امنیتی ویژه‌ای را برای جلوگیری از حملات هک و کلاهبرداری در شبکه طراحی و اعمال کرده‌اند، به‌عنوان مثال قابلیت فریزکردن (یا مسدودکردن) حساب‌ها در شبکه ایاس، ابتکاری است که مانع از آسیب‌رساندن یک اپلیکیشن یا قرارداد هوشمند خاص به کل شبکه می‌شود.

همچنین قابلیت تعیین سطوح و مجوز‌های دسترسی گوناگون در حساب‌های ایاس (EOS) ، عاملی است که کنترل افراد بر روی دارایی‌هایشان را افزایش خواهد داد.

تاریخچه ایاس (EOS)

دو کارآفرین آمریکایی به نام‌های دن لریمر (Daniel Larimer) و برندن بلومر (Brendan Blumer)، در سال ۲۰۱۷ شرکت بلاک‌‌وان (Block.One) را با هدف توسعه قابلیت‌های فناوری بلاک چین تأسیس کردند.

تیم توسعه‌دهنده بلاک وان با بهره‌گیری از ایده‌های لریمر، کار روی پروژه ایاس (EOS) را به‌عنوان یک شبکه بلاک چین مقیاس‌پذیر و با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند شروع کرد.

 بعد از ارائه وایت‌پیپر ایاس (github.com)، عرضه اولیه ارز دیجیتال این شبکه به‌صورت توکن ERC-20 روی شبکه اتریوم آغاز شد. فرایند عرضه اولیه ایاس (EOS) که از ۲۵ ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد و تا ۴ ژوئن ۲۰۱۸ (یعنی به‌مدت یک سال) ادامه یافت، یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین ICOهای برگزارشده در تاریخ ارزهای دیجیتال بود.

در این مدت، ۷۰۰ میلیون توکن EOS (معادل ۷۲٪ از کل عرضه این کوین) به ارزش کلی ۴ میلیارد دلار به فروش رفت و ازاین‌رو، طولانی‌ترین و موفق‌ترین ICO در میان همه ارزهای دیجیتال لقب گرفت.

شبکه ایاس (EOS) چگونه کار می‌کند؟

شبکه ایاس (EOS) به‌گونه‌ای طراحی شده است که عملکرد یک کامپیوتر واقعی را داشته باشد و حتی خود نرم‌افزار نیز از برخی ویژگی‌های محاسباتی شناخته‌شده استفاده می‌کند. بعنوان مثال شبکه ایاس (EOS) دارای سه نوع منبع است که از آن‌ها برای پردازش تراکنش‌ها و تقویت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند:

  • RAM: این فضای ذخیره یا حافظه است. قراردادهایی که به ذخیره داده‌ها نیاز دارند، می‌توانند این کار را در RAM پلتفرم انجام دهند.
  • CPU: این منبع، قدرت پردازش را فراهم می‌کند. پهنای باند CPU قدرت پردازش واقعی مورد نیاز برای اجرای اپلیکیشن غیرمتمرکز است.
  • NET: پهنای باند شبکه با اندازه بایت تراکنش‌های ذخیره‌شده اندازه‌گیری می‌شود. وقتی یک تراکنش در بلاک چین انجام می‌شود، CPU و NET را مصرف می‌کند. بنابراین، برای تکمیل تراکنش‌ها به NET کافی نیاز است.

EOSIO با ارائه مکانیسم اجماع نوآورانه خود، یعنی DPoS، تعهد می‌دهد که انعطاف‌پذیری، کاربردپذیری و مقیاس‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کند.

این مکانیسم اجماع به این صورت کار می‌کند که کاربران توکن‌های ایاس را به شبکه اختصاص می‌دهند و در نتیجه، می‌توانند به تولیدکنندگان بلوک رای دهند.

تولیدکنندگان بلوکی که بیشترین رای را می‌آورند مسئولیت تولید بلوک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها را به عهده می‌گیرند.

اگر یک تولیدکننده بلوک ظرف ۲۴ ساعت بلوک تولید نکرده باشد تا وقتی که اعلام نکند دوباره آماده تولید بلوک است از فرایند حذف می‌شود. این بدین دلیل انجام می‌شود که اطمنیان حاصل شود تایید صحت تراکنش‌ها به شیوه‌ای کارآمد انجام می‌شود و بلوک‌ها نادیده گرفته نمی‌شوند. DPoS به مکانیسم اجماع محبوبی تبدیل شده است که در برخی دیگر از پلتفرم‌های ارز دیجیتال مانند سولانا (Solana) و پولکادات (Polkadot) نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود